Stephen Twining er omreisende teambassadør med familienavnet som trekkplaster. Han har tro på at det er kaféer og andre serveringssteder som kan være først med trendene og tjene penger på det. (Foto: Georg Mathisen)
Stephen Twining er omreisende teambassadør med familienavnet som trekkplaster. Han har tro på at det er kaféer og andre serveringssteder som kan være først med trendene og tjene penger på det. (Foto: Georg Mathisen)

Øker kraftig uten te

Teposer uten te har økt salget til Twinings med 18 prosent på to måneder i handelen.  Men aller størst er potensialet på hotellrommene, mener leverandøren.

Publisert
– Helse og god smak, sier Evgenia Safronova om bakgrunnen for Infuso. (Foto: Georg Mathisen)
– Helse og god smak, sier Evgenia Safronova om bakgrunnen for Infuso. (Foto: Georg Mathisen)

Infuso ser ut som teposer, skal trekke i varmt vann på samme måten – men inneholder ikke te.

– De spiller på de trendene vi ser i Norge: Helse og sunne teer, og samtidig at folk er åpne for flere smaker, sier Evgenia Safronova. Hun er markedssjef i Twinings.

18 prosent opp

I Norge finnes Infuso foreløpig bare i dagligvareforpakninger. 11 forskjellige smaker kom i butikkene i februar. Siden den tid har Twinings økt salget i butikkene med 18 prosent, forteller Haugen-Gruppen, som representerer den engelske tekjempen i Norge. Storparten av veksten skyldes nettopp Infuso.

De fem mest populære variantene er bringebær/granateple, mandarin/appelsin/honningbusk, sitron/ingefær, rooibos/appelsin/kanel og lakris/mynte/fennikel.

Twinings har økt salget med 18 prosent siden Infuso kom i handelen i februar. (Foto: Georg Mathisen)
Twinings har økt salget med 18 prosent siden Infuso kom i handelen i februar. (Foto: Georg Mathisen)

Stephen Twining, omreisende teambassadør og tiende generasjon etterkommer etter grunnlegger Thomas Twining, understreker at den som vil søte drikken, bør bruke honning i stedet for raffinert sukker.

På gjesterommet

Markedssjef Tom Johan Bovim i Haugen-Gruppen mener at potensialet for en slik drikk er aller størst på gjesterommet på norske hotell. I dag er det mange som lar være å benytte seg av tilbudet om kaffe og te på rommet rett og slett fordi det ikke passer med smak og døgnrytme. De vil ikke ha koffein om kvelden, for eksempel.

– Dessuten er dette et viktig tillegg til tesortimentet for dem som har mer enn de fire store og til dem som bruker te for eksempel som ingrediens på kjøkkenet, sier Bovim.

Først med trendene

Selv om akkurat dette produktet kom i butikkene først, mener Stephen Twining at det er utenfor hjemmet muligheten ligger til å presentere forbrukerne for nye tesorter og tjene penger på det.

– Der er det enklere å nå gjennom med produkter som ligger høyere på kvalitets- og prisskalaen. Du kan gi gjestene nye opplevelser, og du har anledning til å snakke med dem og fortelle dem om det de drikker, sier han.

Tom Johan Bovim peker på at ettermiddagste som konsept også er på vei inn i Norge.

26 000 smaker

– Nordmenn er eventyrlystne tedrikkere som er villige til å prøve flere smaker, sier Stephen Twining.

I firmaet sitter han med 26.000 forskjellige linjer av te. En linje er ferdige blandinger som er satt sammen for å smake likt fra sesong til sesong og år til år. I de ferdige produktene blandes flere av dem: English Breakfast inneholder for eksempel 18–20 slike linjer.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Powered by Labrador CMS