Styremøte i Norway Home Of Skiing på Beitostølen 16. januar 2024. Fra venstre Atle Hovi, (direktør, Beitostølen Resort), Marius Arnesen («Resort Manager», Norefjell), Roger Espeli (direktør Geilogruppen) og Trevor De Villies (daglig leder Norway Home Of Skiing).Foto: Unni Nymoen
Ny vintercharter fra Storbritannia verdt titalls millioner kroner
En ny vintercharter fra Storbritannia skal være verdt titalls millioner for Geilo, Beitostølen og Norefjell.
– Vi blikker inn i ei framtid som virkelig kan bli
eventyrlig for Geilo, Beitostølen og Norefjell. Med dagens charter fra London
Gatwick, som flyr inn skiglade engelskmenn hver uke, og neste vinters nye charter
fra Manchester, betyr dette mye, ikke bare for oss, men for hele næringen og
arbeidsplassene på våre destinasjoner, sier Roger Espeli (direktør i
Geilogruppen), Atle Hovi (direktør, Beitostølen Resort) og Marius Arnesen («Resort
Manager», Norefjell).
Selskapene Espeli, Hovi og Arnesen representerer, vil
omsette titalls millioner kroner både denne og neste års vintersesong.
For Geilo og Beitostølen snakker vi 16 millioner kroner
hver i inntekter på de britiske charterturistene neste vintersesong, for
selskapene som står bak chartersatsingen. I tillegg kommer betydelige
synergieffekter for hele næringen på både Beitostølen, Geilo og Norefjell.
Nytt for Norefjell
Norefjell.Foto: Norefjell Ski og Spa, arkiv
Geilo og Beitostølen har solid historikk på det britiske
markedet. For Norefjell er Storbritannia et nytt marked.
– Vårt hotell Norefjell Ski og Spa, samt Norefjell
Skisenter, er et produkt som åpenbart passer engelskmennene veldig bra. Selv om
vi ikke har vær så lenge i dette markedet, er tilbakemeldingene fra
engelskmennene veldig gode. Det er moro og oppmuntrende for oss at vårt produkt
slår så godt an i det britiske markedet, sier Marius Arnesen.
Også fra Manchester
Trevor De Villiers er engelskmannen som leder arbeidet i
Norway Home Of Skiing (NHOS), fra sin base i London.
– Det er veldig gledelig at vi dag kan meddele at vi fra
neste vintersesong, får ukentlige charterfly fra Manchester til Norge og Gardermoen,
i tillegg til charterflyene vi allerede har fra London Gatwick denne vinteren. Det
betyr at vi kan tilby skireiser til våre norske fjelldestinasjoner fra midt- og
nord-regionene i Storbritannia. Publikum i denne viktige og folkerike regionen
av Storbritannia, slipper dermed å reise til London for å fly fra Gatwick, sier
De Villiers.
I vinter er det Geilo, Beitostølen og Norefjell som deltar
i arbeidet og finansieringen av charteren fra London Gatwick. Neste vinter, med
Manchester i tillegg, regner man med at også flere fjelldestinasjoner ønsker å
være med.
Geilo og Beitostølen
Skieldorado oppunder Bitihorn ved Beitostølen.Foto: Bjørn B Jacobsen/Republik
– For Geilo og Beitostølen er ikke vertskap for britiske
skiturister noe nytt. På 80- og 90-tallet hadde Geilo egen flyplass på Dagali,
og i nyere tid har Geilo og Beitostølen samhandlet om chartertrafikk fra Storbritannia til
Leirin, flyplassen i Valdres, forteller Roger Espeli og Atle Hovi, henholdsvis
styreleder og nestleder i Norway Home Of Skiing (NHOS).
Geilo og Beitostølen har mange fellesnevnere. Om
destinasjonenes attraksjonskraft i det britiske markedet sier Espeli og Hovi:
– Våre destinasjoner er kompakte destinasjoner. Vi har
rik kompetanse på skiinstruksjon, godt utvalg av skiutleie, hoteller,
restauranter og massevis av aktiviteter, og ikke minst et sentrum med de
butikker man kan ønske seg. Vi er med andre ord veldig godt vinterskodd for den
type skiferie engelskmennene etterspør og ønsker.
Dobler antall britiske gjester neste vinter
Det er Visit Geilo, SkiGeilo og Geilogruppen som samarbeider
om finansieringen av charteropplegget på Geilo. På Beitostølen er det
fyrtårnselskapet Beitostølen Resort som alene står for finansieringen, og på
Norefjell er det Norefjell Resort.
En samlet næring på destinasjonene høster gevinster av
dette arbeidet. For Beitostølen Resort betyr satsingen inntekter på åtte
millioner denne vinteren, et beløp som dobles til 16 millioner neste
vintersesong. De samme inntektene har nevnte selskaper på Geilo.
– At vi dobler antall britiske gjester neste vinter er
svært gode nyheter for hele næringa på våre destinasjoner. De bor i sju døgn,
leier ski, kjøper heiskort, skiskole, aktiviteter, spiser på restauranter og
handler i butikker. De fleste gjestene er nybegynnere og er derfor veldig godt
fornøyd med alpinbakkene, og de uttrykker alltid begeistring for naturen,
standarden der de bor, og synes de får mye for pengene. Og det gjør de jo. Dagens
valutakurs er veldig gunstig for både engelskmenn og turister fra euro-land. Gjester på ukesopphold, som bruker hele destinasjonen,
er gull verd. Det gir oss jevn vekst og bidrar også til å sikre viktige og gode
arbeidsplasser, og er dermed et sentralt bidrag til skatteinngangen i kommunen,
av stor betydning for samfunnsbyggingen i våre kommuner, understreker Espeli, Hovi
og Arnesen.
Investert store summer i
skianlegg og infrastrukturutvikling
– Jevn uketrafikk vintertid bygger
våre destinasjoner mer bærekraftig, til glede også for våre norske gjester, som
nyter helger og ferier hos oss. Vi kommer til å satse mer på dette, for
markedet er utvilsomt stort. Klimaendringene, som skaper problem for mange
vintersportdestinasjoner sør i Europa, betyr at skiturister i stadig større
omfang vil søke seg til våre destinasjoner, som ligger høyt til fjells nord i
Europa, fortsetter Espeli, Hovi og Arnesen.
– Både på Geilo og Beitostølen
er det investert store summer i skianlegg og infrastrukturutvikling de siste
årene. Nå skal økning av antall gjestedøgn, og dermed også omsetning, materialiseres
og nytes. Regjeringens markering av reiselivet som én av Norges viktigste eksportnæringer,
gir håp om support også fra det offentlige, for å kunne hente ut potensialet vi
vet er der ute i store verden.
– Reiselivsnæringen behøver vekst, og særlig
fjellregionen. Vi er allerede i samhandling med Avinor, som har internasjonal
trafikk, spesielt inn mot vinterhalvåret som satsningsområde. Dette kan bli et
eventyr, med fine synergieffekter for flere bransjer og destinasjoner, sier
Roger Espeli, Atle Hovi og Marius Arnesen.
Ruteutvikling
– Vintersesongen har tradisjonelt mindre trafikk og
lavere etterspørsel for Oslo lufthavns del. Vi i Avinor legger derfor ned
betydelige ressurser i ruteutvikling, for å bygge opp vintertrafikken sammen
med destinasjonsselskapene og skistedene. I år noterer vi med stor glede suksessen med dedikerte skiturister
fra London Gatwick til Oslo Lufthavn. Samarbeidet med NHOS og
fjelldestinasjonene har vært en kjempesuksess. Med enda en rute fra Manchester neste vintersesong, blir
bredden enda større, og vi ser med stor optimisme på andre ruteforslag vi
jobber med for de kommende vintersesongene, sier ruteutviklingssjef i Avinor, Martin
Langaas.
Etterspørsel
Trevor de Villiers, daglig leder i Norway Home Of
Skiing (NHOS), selskapet som ble etablert for å få på plass internasjonale
charterankomster til Leirin i Valdres.
I dag ligger denne flyplassen brakk, og NHOS og Villiers
har derfor jobbet aktivt i markedet for å bygge opp chartertrafikk til
fjelldestinasjonene, med ankomst Gardermoen.
– At vi fra neste vintersesong får ukentlige
charterfly fra Manchester til Norge og Gardermoen, i tillegg til charterflyene
vi har fra Gatwick/London denne vinteren, er veldig gledelig for
destinasjonene. Det betyr at vi kan tilby skireiser til våre norske fjelldestinasjoner
fra midt- og nord-regionene i Storbritannia. Publikum i denne viktige og
folkerike regionen av Storbritannia slipper dermed å reise til London for å fly
fra Gatwick. At vi har fått dette på plass, er på grunn av den store
etterspørselen vi ser det er for norske skidestinasjoner blant britiske
forbrukere denne vinteren. Det betyr at vi fra 15. desember i år, vil vi ha to ukentlige
flyvninger med skiturister til Gardermoen fra Storbritannia, eksklusivt for
våre skidestinasjoner, fra både London Gatwick og Manchester, sier Trevor de Villiers.
Boing 737-fly
– Skituristene kommer med Boing 737-fly med en kapasitet
på 200 passasjerer pr fly pr uke, totalt 400 turister ukentlig, som fordeles på
våre NHOS-destinasjoner. Vi setter også opp ekstra fly denne vinteren, som
illustrerer den sterke etterspørselen. Veksten er virkelig oppmuntrende, og er en
erkjennelse av at våre vintersport-destinasjoner er like etterspurt som våre
viktigste konkurrenter i Mellom-Europa, sier Trevor De Villiers.
– En verdensledende destinasjon for bærekraftig turisme
7. september i fjor proklamerte næringsminister Jan
Christian Vestre følgende:
– Reiseliv er Norges femte største eksportnæring. Det er økt
etterspørsel etter bærekraftige reisemål og autentiske opplevelser. Norge kan
bli en verdensledende destinasjon for bærekraftig turisme. Fra regjeringens
side ønsker vi å bidra til å utvikle en mer konkurransedyktig og lønnsom
reiselivsnæring, som skaper helårs arbeidsplasser over hele landet.
– Denne klare beskjeden fra statsråden er virkelig hånd i hanske
for oss og våre satsinger, sier Roger Espeli, Atle Hovi og Marius Arnesen.