André Gåsemyr og Kjell Kollin (til venstre) fra MS Trollfjord mottar den første leveransen brød fra Valentin Masaruljev og Jørn Roger Olsen i Kaffebønna.
André Gåsemyr og Kjell Kollin (til venstre) fra MS Trollfjord mottar den første leveransen brød fra Valentin Masaruljev og Jørn Roger Olsen i Kaffebønna.

Lanserer brød av overskudd fra ølbrygging og tare

Hurtigruten lanserer brød laget av overskudd fra ølbrygging og tare.

Hurtigruten lanserer brød laget av overskudd fra ølbrygging og tare - i samarbeid med Kaffebønna bakeri. Bak kulinarisk direktør for Hurtigruten, Øistein Nilsen og direktør for hotell og produktutvikling i Hurtigruten, André Pettersen.
Hurtigruten lanserer brød laget av overskudd fra ølbrygging og tare - i samarbeid med Kaffebønna bakeri. Bak kulinarisk direktør for Hurtigruten, Øistein Nilsen og direktør for hotell og produktutvikling i Hurtigruten, André Pettersen.

Masken fra ølbrygging hos Mack i Tromsø var tidligere et avfallsprodukt. Nå brukes den i stedet i brød om bord på Hurtigruten.

Gjester på Hurtigruten kan nå nyte nybakte brød laget av overskuddsproduktet mask fra Macks Ølbryggeri i Tromsø og sukkertare fra Lyngen Seaweed.

De spesielle brødene er utviklet i samarbeid med Kaffebønna Bakeri i Tromsø.

Brødene bakes bare noen hundre meter fra Macks mikrobryggeri, der masken hentes. De fraktes så ned på kaia og tas om bord på alle Hurtigrutens skip mens de er i Tromsø.

Bærekraft og samarbeid

Kulinarisk direktør for Hurtigruten, Øistein Nilsen, er hjernen bak prosjektet. Hurtigruten ønsker å sette en ny standard for bærekraft innen mat, og har jobbet med målrettete tiltak om bord på alle skipene. I 2019 hadde Hurtigruten i snitt 261 gram matsvinn per gjest per døgn. I 2023 er tallet redusert til 64 gram.

– Etter å ha gått igjennom og forbedret sider ved vår egen drift, ser vi hvordan vi sammen med våre lokale leverandører kan utnytte ressursene bedre og skape unike produkter for våre gjester, sier Nilsen.

Resultatet er to spesialutviklede brød: Hurtigrutens Maskbrød og Hurtigrutens Tarebrød. 

Maskbrødet inneholder cirka 20 prosent mask, et fiber- og proteinrikt restprodukt fra ølbrygging. Tarebrødet, som er bakt med bygg og 0,8 prosent sukkertare, har en grovere tekstur og en mild smak av hav.

Innovasjon og lokal tilknytning

For Kaffebønna Bakeri var dette en spennende utfordring.

– Bærekraft er en kjerneverdi for oss. Å lage brød med mask og tare er en unik måte å kombinere innovasjon og miljøhensyn. Responsen har vært overveldende, og vi har fått gode tilbakemeldinger på smaken, sier daglig lederfor Kaffebønna Bakeri, Jørn Roger Olsen.

Kaffebakeriets sjefsbaker Valentin Masaruljev jobbet iherdig med å utvikle oppskrifter som fremhevet de spesielle ingrediensene. Etter testing ble det klart at mask og tare gjorde seg best i hvert sitt brød, noe som gir gjestene et spennende valg.

De nye brødene er eksklusive for Hurtigruten og i et begrenset antall for salg i Kaffebønnas egne utsalg i Tromsø.

Hyperlokalt og unikt

André Pettersen, direktør for hotell og produktutvikling i Hurtigruten, forteller at første leveranse gikk til MS Trollfjord, og at avtalen innebærer en produksjon på mellom 50 000 og 60 000 brød årlig.

– Dette er et godt eksempel på hvordan fire lokale aktører kan gå sammen om å lage et kvalitetsprodukt. Vi gleder oss til alle Hurtigrutens gjester skal få smake dette hyperlokale unike brødet fra Tromsø, sier Pettersen.

Tidligere i år lanserte selskapet et annet miljøtiltak. Restematen fra tusenvis av passasjerer blir sendt gjennom en kompressor som danner kompostjord i ekspressfart på kaia i Stamsund i Lofoten. Denne næringsrike jorden brukes til produksjonen av nye urter og grønnsaker på Myklevik gård i Stamsund i Lofoten. Videre fraktes maten om bord i skipene og havner på tallerkenen til nye, fornøyde gjester.

Les også: Matavfallet på Hurtigruten blir til nye grønnsaker (april 2024)

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS