Slik ser arrangøren for Umami Arena for seg inngangen til vingaten - Wine Street.
Slik ser arrangøren for Umami Arena for seg inngangen til vingaten - Wine Street.

Setter økt søkelys på vin

Baren, avdelingen for sider, øl, vin- og brennevin, får egen hall på Umami Arena i 2025. Samtidig lanseres Wine Street, som skal gi økt søkelys på vin.

– Vi er i dag et team på 17 medarbeidere som stadig jakter på nye markedsandeler og som er opptatt av å skape lønnsomhet og merverdier for våre kunder. Derfor er vårt mantra: God smak skal lønne seg, sier salgssjef for Palmer Sales Partner, Björn Broman.
– Vi er i dag et team på 20 medarbeidere som stadig jakter på nye markedsandeler og som er opptatt av å skape lønnsomhet og merverdier for våre kunder. Derfor er vårt mantra: God smak skal lønne seg, sier salgssjef for Palmer Sales Partner, Björn Broman.

Palmer Sales Partner er en av flere leverandører som har stor tro på den nye satsningen.

Kanskje treffer vi enda bedre nå, sier salgssjef for Palmer Sales Partner, Björn Broman.

Palmer Group ble etablert i 1997, og har hatt en markant vekst. Importøren har et team på 20 ansatte som jobber med om lag 80 forskjellige produsenter verden over. Selskapet består i dag av Palmer Wine, Palmer Spirits, House of Wine og salgsselskapet Palmer Sales Partner.

– Vi byr på om lag 750 produkter hovedsakelig innen vin og brennevin, i tillegg til alkoholfrie alternativer. Dette salget foregår gjennom Palmer Sales Partner, og rundt 40 prosent av vår totalomsetning relaterer seg til restaurant- og utelivsbransjen, sier Björn Broman.

Bærekraft og stabilitet

Den neste utgaven av Umami Arena finner sted allerede i mars 2025.
Baren, avdelingen for sider, øl, vin- og brennevin, får egen hall på Umami Arena i Nova Spektrum i 2025.

– Nå handler det om bærekraft, økologi, biodynamisk vinproduksjon og naturvin. Samtidig ser vi at stabilitet og kontinuitet blir stadig viktigere, både for produsenter og for oss som leverandør. Kundene og restaurantene er helt avhengige av å ha en stabil leveranse, fortsetter han.

I takt med at populære regioner som Burgund har hatt en ekstrem prisøkning de siste 10 år, må vi se etter gode alternativer fra andre regioner og andre deler av verden.

– Vi har eksempelvis hatt stor suksess med vår amerikanske produsent Tyler fra Santa Barbara i California de siste fem-seks årene. Vi startet arbeidet her for ca. ni år siden, og har vært med på hele reisen med inntoget av amerikanske viner her til lands, forklarer Broman.

Møter potensielle kunder fra hele landet

Salget av alkohol er veldig kontrollert i Norge og store deler av Skandinavia, sammenlignet med resten av verden. I så måte er Umami Arena – med sitt brede nedslagsfelt, en fin anledning til å få vist seg frem til et større publikum.

– Vi har deltatt på Umami Arena, og tidligere Smak, i mange år. Vi forsøker å finne gode arenaer der vi kan markedsføre oss og vise vår bredde. Samtidig er vi også avhengig av å holde oss oppdatert og informert om hva som skjer i markedet til enhver tid. Hva er etterspørselen og hvilke trender rører seg? Hva er eksempelvis etterspørselen i Harstad versus Oslo? Her kan det være store forskjeller. Det som er unikt med Umami Arena, er at man møter ett bredt spekter fra hele bransjen, og det er gode muligheter for å møte nye potensielle kunder fra hele landet, fra nord til sør. I tillegg møter vi også eksisterende kunder, og det er hovedårsaken til at vi deltar som utstiller på en nasjonal arena som Umami, sier Broman.

Økt søkelys på vin

– I 2025 inviterer vi alle ledere og beslutningstakere i mat- og drikkebransjen til «Umami Leadership Conference», forteller Torill Engelberg.
Administrerende direktør for Umami Arena, Torill Engelberg.

– Lanseringen av Wine Street skal gi både økt synlighet og fokus på vin i landskapet av alkoholholdig drikke. Tidligere har vinleverandører og -produsenter vært representert, men har stått mer spredt. Nå når Baren, avdelingen for sider, øl, vin og brennevin, skal inn i en egen hall, har vi valgt å tilby vinprodusenter og -leverandører å stå samlet. Det er også bedre for den som skal smake. Å kunne la ettersmaken av vinen jobbe fritt, gjør at smaksnyansene oppleves og sanses langt bedre, sier administrerende direktør for Umami Arena, Torill Engelberg, i pressemeldingen.

Spennende satsing

– Det blir spennende. Jeg tror det kan være et bra grep som innebærer at man får en litt bedre strømlinjeformet fordeling. Man klarer da å samle importører av de ulike kategoriene litt mer hver for seg, sier Björn Broman.

I tillegg tror Broman at kvaliteten på de besøkende økes ytterligere.

– Vi tror at publikummet blir mer målrettet og er der for de rette grunnene. Selvfølgelig vil vi by på smaksprøver, men vi tror at vi når vår målgruppe i større grad på Umami Arena i 2025, nå som man har en egen hall med en egen Wine Street, sier Broman.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS