Pin Point1 Italia nett

Enklere å velge vin

Pin Point er et nytt internasjonalt vinkonsept som nå lanseres i Norge. Tanken bak konseptet er at det er enklere å forholde seg til et land og et distrikt for folk flest enn til all verdens druesorter, vinslott og årganger.  

Publisert

Den først vinen i serien er Pin Point Tuscany. Toscana er et kjent og kjært reisemål for nordmenn, og kjent som et av verdens beste vindistrikter.

Pin Point Tuscany er den første i en serie av viner hvor man tar nøye utvalgte druer fra flere slott i et distrikt og fremstiller en vin som representerer en region, mer enn et slott. Ved å gjøre det på denne måten får man en vin med høy, jevn og konsistent kvalitet, en vin som er typisk for sitt område. Dette er en vin som vil falle i smak hos nordmenn som elsker italiensk vin.

Pin Point Tuscany er laget på Sangiovese, en klassisk italiensk drue som for øvrig er mest kjent som den viktigste druen i Chianti. Ung vin bygget på Sangiovese har ofte en frisk og fruktig smak - gjerne med et snev av kirsebær.

Fra Sør-Afrika

- Pin Point-vinene er resultatet av at man velger vin av god kvalitet fra forskjellige slott, noe som gir en smaksopplevelse som er typisk for distriktet, sier Cathinca Dege. Hun forteller også at Pin Point Toscana er en karakteristisk italiensk vin; frisk, fruktig og lett å like. Den passer utmerket til italiensk mat.

Neste vin ut i serien er en hvitvin fra Sør-Afrika; Pin Point Western Cape South Africa. Denne er basert på druen Chenin Blanc og er en vin med flott friskhet og sjarmerende fylde.

Nordmenn flest er ukjente med sørafrikansk vin, men i Sverige topper de salgsstatistikken av hvite viner.

Ny land kommer

- Vi jobber også med mulighetene for å inkludere vin fra utvalgte distrikter i både Frankrike og Spania, sier vinsjef i Vin & Sprit Norge, Cathinca Dege. Hun har ansvaret for vinserien i Norge.

Websider: www.vsnorway.no eller www.pinpointwines.com (fra 7. mars)

Powered by Labrador CMS