
Julerødvin i strikkedrakt
Den tradisjonsrike ”Julerødvin” – også kjent som ”6-kroners”, kommer i år med nytt design. Arcus Wine Brands har alliert seg med designerduoen Arne & Carlos, som de siste to årene har fått strikkeinteresserte landet over til å fylle juletrærne med egenstrikkede julekuler.
Motivet på etiketten er selvsagt en julekule med julegrismønster – i ekte Arne & Carlos-stil!

Dette er en av landets folkeviner gjennom alle tider. Vinen ble lansert av Vinmonopolet 1. februar 1950, og toppet salgslistene helt frem til 1998. I dag består merket ”Rødvin” av både en flaskevariant og en 2-liters pappvin.
Endrer designet før jul
I tillegg endres designet i november og desember til en ”Julerødvin”. I år er det strikkeguruene Arne & Carlos som har designet etiketten på flaskevarianten av ”Julerødvin”.
Historien bak ”Rødvin” strekker seg derimot helt tilbake til 1946. Salget av vin ble sluppet fritt 1. januar, og samtidig dukket det opp to nye merker i Vinmonopolets hyller – ”Rødvin” og ”Hvitvin”.
Tysk og italiensk
Disse to merkene var satt sammen av beholdninger tyskerne hadde etterlatt seg, og var blandet av forskjellige viner – hovedsakelig tyske og italienske. Begge merker ble solgt for 4,50 kroner (kr 3,00 + 50 prosent krisetillegg).
Spesielt ”Rødvin” ble svært populær, og var i salg frem til sommeren 1947 da beholdningene var tømt. I 1949 ønsket Vinmonopolet å ta opp igjen suksessen ”Rødvin”, og man besluttet å introdusere en ny, rimelig og lettdrikkelig rødvin.
Seks kroner
Resultatet ble lansert i 1950 til en pris av seks kroner per flaske, derav kallenavnet ”6-kroners”. Andre kjente kallenavn opp gjennom tidene har vært ”Chateau Hasle”, ”Folkevinen”, ”Norsk Rødvin”, ”Polets Rødvin” og ”Rødvin Rødvin”.
Pris: 87 kroner (Vinmonopolet)
Webside norsk importør: www.vinnordia.no
Pressemelding
"