Kjærlighetsvin1b
Kjærlighetsvin1b

Lanserer kjærlighetsvin

I samarbeid med Symposium Wines og Master of Wine Sebastian Bredal lanserer datingnettstedet Sukker.no sin egen kjærlighetsvin, Cuvee S Valpolicella 2010.

Publisert

Morten Gulliksen og Morten Berg fra Sukker.no sammen med Sebastian Bredal (midten) fra Symposium Wines. (Foto: Espen Schive)

Vinen er inspirert av den verdenskjente kjærlighetshistorien om Romeo og Julie som utspant seg i byen Verona, i nærheten av det vakre vinområdet Valpolicella.

Med utdrag fra Shakespeares berømte skuespill på etiketten, er Cuvee S Valpolicella den ultimate vinen til romantiske anledninger, heter det i en pressemelding (se fakta om vinen nederst i saken).

Les mer om Sebastian Bredal i en tidligere publisert sak her

Datingsted og vin

Stadig flere finner kjærligheten på nett. Sukker.no er Norges største online datingtjeneste og så langt har 400 000 håpefulle sjekkere opprettet profil der.

Aktiviteten er stor og i gjennomsnitt sendes det 1,3 millioner meldinger mellom Sukker-brukerne hver måned. Ca 100.000 nordmenn har funnet kjærligheten på nettstedet, ifølge Morten Gulliksen, gründer av datingtjenesten og initiativtakeren til samarbeidet med Sebastian Bredal, Norges ferskeste Master of Wine og daglig leder i Symposium Wines.

Vin til datingen

At vin setter stemningen på datene mellom Sukker-brukerne er det ingen tvil om. Så hva passer da bedre enn at Sukker.no også legger til rette for den perfekte vinopplevelsen?

- Både de som fremdeles er på jakt etter kjæreste og de som har funnet en trenger en vin å hygge seg med. Da vi gikk i gang med å finne en egen vin for Sukker.no var det for å finne en god vin både på smak og pris. Helst en lettdrikkelig og snill vin som slår an tonen når man skal hygge seg sammen med noen, sier Gulliksen.

Romantisk vin til nettdaterne

Bredal og Gulliksen har kjent hverandre i flere år, og ideen til å samarbeide om en vin kom i stand over et glass – nettopp vin - på Jomfruland sommeren 2010. Og det var liten tvil om at det var en Valpolicella som skulle lanseres som den ultimate dating-vinen.

– Italia er jo romansens land. Dessuten hadde jeg gode kontakter i kjærlighetens hjemby, Verona. Mine kontakter i Valpolicella har vist seg å levere bra varer til en akseptabel pris. Samtidig er det også folk som er kreative og fleksible og er mer enn villig med på nye prosjekter, sier Bredal.

Samarbeid om utviklingen

"

Morten Gulliksen og Morten Berg fra Sukker.no har arbeidet tett med Sebastian Bredal i utviklingen av vinen. (Foto: Espen Schive)

Morten Gulliksen og Morten Berg fra Sukker.no har arbeidet tett med Sebastian Bredal i utviklingen av vinen, og alle de åtte ansatte i Sukker.no var med på å blindsmake vinprøver for å velge hvilken vin som skulle bli selve nettdating-vinen.

– Vi var ganske så samstemte. Det hyggelige var at Sebastian hadde kommet frem til det samme resultatet. Da måtte dette være noe å satse på! Valget falt på en Valpolicella som hadde kvalitetene vi var ute etter og vi ga den navnet navnet "S". Den har en andel av tørkete druer på "riposato vis", som nok gir den ryggrad til å være velbalansert samtidig til at den er ung og fruktig. Det har rett og slett en hyggelig vin!, sier Morten Gulliksen.

Også Sebastian Bredal er begeistret for vinen:– Dette er en vinstil som spiller mer på eleganse enn kraft, et for meg svært vesentlig kvalitetskriterium. Den er som kjærligheten; vár og forsiktig, innsmigrende og kjærlig, parfymert og attraktiv og bærer lovnad om stadig noe mer etter hvert som den får utvikle seg i glasset.

Cuvee S Valpolicella 2010

Land/distrikt: Italia/Veneto

Om vinen: Duft av modne, mørke kirsebær og saftig på smak. En elegant vin som er tiltenkt middag for to.

Druer: Corvina (80 %), Molinara (15 %) og Rondinella (5 %). Vinen er tilsatt en andel vin som er laget på tørkede druer, med det resultat at stilen blir rikere, fastere og mer generøs.

Pris: 140 kroner (Vinmonopolets bestillingsutvalg)

Nettside:Symposium Wines

"
Powered by Labrador CMS