AnanasFairtradeVestAfrika2

Søte og rettferdige ananas til Norge

Nordmenn spiser hvert år over 6000 tonn ananas. Det mange kanskje ikke tenker på, er at denne eksotiske frukten importeres fra svært fattige land i Afrika og Latin-Amerika. Odd Langdalen Frukt og Grønt AS har nå valgt å importere Fairtrade-merket ananas til Norge. På denne måten bidrar de til å bekjempe fattigdom i underutviklede land som Ghana og Costa Rica.

Publisert

- Som landsdekkende leverandør av frukt og grønt til Horeca-markedet ser vi at Fairtrade har fått større fokus hos våre kunder, og det gleder oss å kunne tilby Fairtrade-merket frukt til hele landet, sier produktutvikler og Fairtrade-ansvarlig Sverre Gulliksen i Odd Langdalen AS.

Valgte Faitrade-systemet

Langdalen valgte i 2011 å sertifisere seg som importør i Fairtrade-systemet. Grunnen til dette var enkel. De ønsker å bidra til å øke levestandarden til bønder og arbeidere i fattige land som de handler med.Fairtrade skaper stolthetAnanasen som Odd Langdalen nå tilbyr det norske markedet kommer fra Ghana og Costa Rica. I tillegg tilbyr de annen Fairtrade-merket frukt gjennom andre europeiske importører. Mange av produktene er også økologiske.

Samfunnsansvar og miljøengasjement

- Vi ser at våre valg har skapt stolthet internt i firmaet og at det er et stort engasjement for å bygge opp et stabilt marked for Fairtrade-merkede produkter i tiden fremover, sier Sverre Gulliksen.

- Samfunnsansvar og miljøengasjement er områder som i økende grad blir vektlagt av våre kunder. Og det er med glede vi ser at vårt engasjement også gir gode resultater i anbudsøyemed.Odd Langdalen er avhengige av at kundene deres fortsetter å kjøpe Fairtrade-merket ananas også i tiden fremover. Dette er aller viktigst for at bøndene som dyrker ananasen i Ghana og Costa Rica kan forutse og planlegge produksjonen, men også nødvendig for Odd Langdalen og den investeringen de har gjort.

Kundene som foreløpig har valgt å gå over til å kjøpe Fairtrade-merket ananas, er bl.a Forsvaret og Trondheim Kommune. Disse aktørene er på denne måten med på å bidra til vekst og utvikling i Ghana og Costa Rica. Forsvaret har også etterspurt mer Fairtrade-merket frukt, og Odd Langdalen er allerede i gang med å se på Fairtrade-sertifiserte bananprodusenter.

Fairtrade

Fairtrade er en internasjonal merkeordning som gjennom handel styrker bønder og arbeidere i fattige land. Med mer rettferdige handelsbetingelser kan de selv bekjempe fattigdom.

Fairtrade-standardene sikrer blant annet bedre arbeidsforhold, en garantert minimumspris for råvarene, og en volumbasert premium. Premium er en ekstra pott med penger som skal gå til sosiale prosjekter i lokalsamfunnet. Bøndene og arbeiderne bestemmer selv hvordan de vil bruke pengene. Som oftest investeres premium-pengene i produksjonsutstyr, skolebygg, barnehager, brønner, infrastruktur eller mikrokreditt.

Skolegang skaper utvikling i Ghana

Fairtrade Norge var i februar på tur til det vestafrikanske landet Ghana for å besøke Fairtrade-sertifiserte bønder og arbeidere som dyrker bananer, kakao og ananas. Blant annet ble det lagt inn et besøk til ananasplantasjen Gold Coast Fruits, den ene av Langdalens to ananasleverandører.

Premium-pengene fra Fairtrade-salget har her blitt investert i skolebøker til en barneskole i den lille landsbyen Akoteaku, i tillegg til ekstra engelskundervisning for de barna som trenger det. Det er fortsatt mange som ikke kan engelsk, selv om dette er det offisielle undervisningsspråket i Ghana. Ved å få ekstraundervisning, kan de følge klasseundervisningen bedre.

Joseph er heldigere enn mange andre barn i Ghana, et land hvor bare halvparten av barna går på skolen. Han er en stolt elev og glad i den fine krittavlen sin, som også er finansiert av premium-pengene som den nærliggende ananasplantasjen bevilger til skolen. Odd Langdalen, Forsvaret og Trondheim kommune og alle som spiser disse søte og rettferdige ananasene i Norge, bidrar direkte til at Joseph og mange andre barn i landsbyen Akoteaku lærer å lese og skrive. Slik vil de ha større forutsetninger for å skape en lys framtid for seg selv og sin familie.

Pressemelding

Vil du holde deg oppdatert i horecabransjen?

Bestill et abonnement på magasinet Horeca i dag

Åtte ganger i året byr vi på masse nyttig og interessant fagstoff for deg som arbeider på alle nivåer i horecabransjen. I sin 43. årgang er Horeca den beste kanalen til bransjen gjennom magasinets systematiske og grundige dekning av hovedmålgruppene:

• hoteller, kurs-/konferanse- og andre overnattingsbedrifter

• restauranter

• barer og puber

• utesteder

• kafeer

• contract catering

• kantiner

• institusjoner

Bestill abonnement på magasinet Horeca her

Hold deg også oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev, som blir sendt ut 1-2 ganger hver eneste uke.

Meld deg på gratis nyhetsbrev her

"
Powered by Labrador CMS