Geiranger og Hotel Union blir i søkelyset i august 2024.Foto: De Historiske/Hotel Union Geiranger
Märtha-Durek bryllupet: – Helt konge for Hotel Union og Geiranger
– Bryllupet mellom Märtha Louise og Durek Verrett 31. august neste år, er en tilnærmet unik mulighet for profilering og posisjonering for både Hotel Union og for Geiranger, sier PR-strateg og reiselivsekspert Bjørn B Jacobsen i Republik Communication.
Geiranger kan vente et massivt medieoppbud siste uka i august neste år, sier PR-strateg Bjørn B Jacobsen, som har vært presse/media-ansvarlig for mange store begivenheter, her fra et internasjonalt event på Holmenkollen Park Hotel.Foto: Republik
Han jobbet med planene for bryllupet
mellom Märtha og Ari Behn i Trondheim i 2002, der Kong Harald tok det meste av
regningen, selv om det også var kostnader for det offentlige Trondheim, for den
tre dager lange bryllupsfesten den gang.
Nå er det idylliske Geiranger som
står i fokus, i Grandiosa-kommunen Stranda. Jacobsen sier dette om
mulighetsrommet.
Vil generere kolossal pressedekning
Hotel Union i Geiranger.Foto: De Historiske/Hotel Union Geiranger
– Selv om det ikke blir et bryllup i
regi av Kong Harald eller det offentlige Norge, sier det seg selv at dette blir
en begivenhet som kommer til å generere kolossal pressedekning, både i og
utenfor Norge. Royale bryllup er mediaintensive begivenheter, og interessen
blant folk flest vil også være stor, enten man heier på Märtha og Durek eller
ikke. Og; medienes intense dyrking av kjendiser, er ikke akkurat «idretten» som
er på vei ut, mildt sagt.
«Store begivenheters betydning» er en
tematikk Bjørn B Jacobsen har jobbet med i mange år, både som produsent og
rådgiver. Han var eneste nordiske delegat på den første globale FN-konferansen
i UNWTO-regi, som speilet tematikken, «Mega Events&Tourism» i Johannesburg,
i forkant av fotball-VM i Sør-Afrika i 2010. Han mener Norge har mye å hente på
bedre profesjonalisering av store begivenheter, slik at man kan materialisere
verdiene som ligger her langt bedre, enten det er innenfor idrett, kultur eller
næringsliv. I dag er det meste det han kaller «øyeblikkets begeistring».
Settes på kartet
PR-strateg Bjørn B Jacobsen har ikke bare jobbet med tematikken «store begivenheters betydning» i mange år, han har også vært ansvarlig produsent for mange store begivenheter, også med royalt preg. Som her, da de bygget ikke bare verdens største slott i snø på toppen av alpinanlegget på Beitostølen, men vårt eget norske slott.Foto: Republik
– Den ultimate stereotypen er som
kjent «å sette på kartet», at en begivenhet setter Norge på kartet, setter
Bergen, Trondheim eller Tromsø på kartet. Fellesnevneren er imidlertid, at skjer
dette, så er det unntaksvis. Kort og godt fordi arrangører og produsenter har
mer enn nok med egen produksjon. Dette har vi snakket om i Norge i årevis, men
lite har skjedd.
«Store Begivenheters Betydning» var navnet på den første konferansen i Norge som brettet ut tematikken på Reiselivsmessen på Norges Varemesse i 2010. Selveste Bjørn Wirkola deltok på åpningen, PR-strateg Bjørn B Jacobsen var produsent og moderator for konferansen. Her ble flere case brettet ut, blant disse sommer-OL i Barcelona, som var springbrett for byens etter hvert enorme turismesuksessRepublik
– Skal vi lykkes i Norge, må vi få en
kvalifisert satsing fra regjeringen, ikke bare et ønske om å få store
begivenheter til Norge. Det var sikkert artig for daværende kulturminister Abid
Raja å få møte Tom Cruise i Norge, men det holder ikke at dette bare er artig
for statsråder. Incentivordningen for filmproduksjoner er viktig, og
produksjonene legger igjen betydelige kroner, men det er forspilte muligheter
når vi i Norge ikke har en sterk og god offisiell strategi for store
begivenheter, alle kategorier.
– Hva så med Geiranger og Hotell
Union. Vil bryllupet sette Geiranger og Hotell Union på kartet, eller går også
dette inn i stereotypenes historiebok?
– Ingen stereotyp uten unntak. Dette
er en sjelden god mulighet for både Geiranger og Hotell Union. I motsetning til
store idretts- og kulturbegivenheter, der mediedekningen og seertallene for
TV-kanalene er avhengig av at store profilene både deltar og byr på seg selv, enten det har vært Petter Northug, Marit
Bjørgen, Viktor Hovland, Erling Braut Haaland, for å nevne noen, så går
Geiranger og Hotell Union til dekket bord. Her blir det fest og mediekjør.
Ferdigpakket begivenhet på særdeles
glanset papir
Mulighetene som ligger i store begivenheter utnyttes for dårlig i Norge, sier PR-strateg Bjørn B Jacobsen i Republik, som har produsert store events i Norge og Sverige i mange år. Han er én av få som har kjørt bil både opp og ned av taket på Operaen i Bjørvika, da han var ansvarlig produsent for et stort Mercedes-Benz-event under åpningen av den nye Operaen i 2008.Republik
– På hvilken måte?
– Uansett hva man måtte mene om
Märtha og Durek Verrett, og det er det jo mange som gjør, er dette en ferdigpakket
begivenhet på særdeles glanset papir. Brudeparet er stjerner med nasjonal og
internasjonal nysgjerrighet og attraksjonskraft. I tillegg er brudens foreldre
Norges konge og dronning, og hennes bror og svigerinne er vår kommende konge og
dronning. Som om ikke det var nok, vil vi få se den ene kjendisprofilen etter
den andre dukke smilende opp i Geiranger, både norske og sikkert også
internasjonale stjerner. Vi må også regne med at det vil komme yngre kongelige
fra flere land.
– For Geiranger og Hotell Union vil
dette være bokstavelig talt helt konge, mener du?
– Utvilsomt. For Hotell Union og
Geiranger er dette Lottogevinsten servert på sølvfat. Og for en gangs skyld kan
en ordfører, Jan Ove Tryggestad (SP) i Stranda
kommune i dette tilfellet, proklamere med høy troverdighet, at han som én av få
ordførere i Norge har en stor begivenhet som de facto som vil sette om ikke Stranda,
så i alle fall Geiranger og Hotell Union på kartet, ja ettertrykkelig.
– Hotellet vil klare brasene
– Og hva med utfordringen for Hotell
Union. Dette er et krevende arrangement, vil de klare brasene?
– Det er jeg ikke et sekund i tvil
om. Jeg har selv aldri gjestet hotellet, men jeg kjenner mange som har vært
der, både i profesjonelt øyemed og som folk-flest-gjester. Omtalen har alltid
vært strålende, der kvalitet og service i alle ledd trekkes fram.
SPA-avdelingen er lekker, ja Norges beste sier de som kan SPA. Ekteparet Monja
og Sindre Mjelva står i spissen som et trivelig og profesjonelt vertskap i
fjerde generasjon. Dette blir gullkantet suksess!
– Veldig artig at dette bryllupet skjer i bokstavelig talt
majestetiske Norges-kulisser. Så er det bare for alle som har ei seng eller to
å leie ut i Geiranger, å melde seg på markedsplassen, for her blir det høy
trafikk og stor etterspørsel av tak over hodet.
Stranda får profilering
– Geiranger kjenner de fleste, mens Stranda kommune, hva er
den kjent for? Jo, det er selvfølgelig Grandiosa «hjemby». Det er nemlig her Orklaeide
Stabburet triller ut nordmenns favorittpizza i gigavolumer. Ikke bare spiser
nordmenn 25 millioner Grandiosa årlig, men siden pizzafenomenet så dagens lys i
butikkenes frysedisker i 1980, har nordmenn dyttet i seg 600 millioner
Grandiosa.
– Jeg mener spørsmålet er åpenbart: Vil Orkla og
Stabburet lansere en «Grandiosa Royal DeLuxe», eller kanskje en «Grandiosa
Princess DeLuxe? I så fall blir det lett match for ordføreren, når han skal
legge igjen en liten hilsen fra Stranda kommune til bryllupsgjestene. Det er
duket for Norges første frosne «goodiebag»!
– Stranda er også en betydelig turistkommune i Norge, med
119.340 gjestedøgn i juni og juli i år. Solide tall. Likevel virker kommunen å ha
et avslappet forhold til neste års gullkantede begivenhet. På kommunens
hjemmeside under fanen «Aktuelt fra Stranda», skulle man kanskje tro det stod
et par linjer om et visst bryllup i Geiranger, men nei da. Den siste nyhetssaken
er: «Legetilbod i Geiranger og Hellesylt».
– Distrikts-Norge på sitt beste og mest avslappede med
andre ord. Betryggende å vite at det i alle fall ikke skal stå på legetilbudet
når kongelige, kjendiser og en sverm av pressefolk invaderer Geiranger siste uka i
august neste år. Kjendisfeberen blir nok høy for alle som får oppleve denne
historiske begivenheten i Geiranger på nært hold, humrer PR-strateg Bjørn B
Jacobsen i Republik Communication.