Norsk-italiensk vin på Kleivstua

I 2015 importerte italienske Luca Pennesi ferske druer fra vinmarkene sine i Italia til sitt lager i Moss. Der gikk han i gang med vinproduksjon på norsk jord.

Publisert
Kleivstua ligger høyt og luftig med utsikt utover Steinsfjorden, en arm av Tyrifjorden. (Foto: Kleivstua)

I Moss startet hele vinproduksjonen; rasping, gjæring, pressing, hvile, tapping, korking, merking og pakking.

– Dette syntes vi var et så spennende prosjekt at vi valgte tidlig å ta inn Pennesis viner. Hele historien er svært fascinerende, sier gjestgiver Andy Friedrichs på Kleivstua.

Druene kommer fra Teverina i Italia. 

Fra Teverina til Moss

Druene kommer fra området Teverina i Italia. Her er det fine forhold for drueproduksjon og den høye kvaliteten på druene gir grunnlag for å lage høykvalitets DOC-viner. Druene blir dyrket økologisk med stor kyndighet og lang erfaring. Transporten til Norge foregår i kjølekonteinere med konstant riktig temperatur, noe som gjør at druene beholder den samme fine friskhet og gode kvalitet som de har ved innhøsting til de kommer til Norge for produksjon.

Luca Pennesi. (Foto: Luca Pennesi)

Foredlingsprosessen foregår på tradisjonell måte som det har vært gjort langt tilbake i tid, uten noen som helst form for kjemiske tilsettinger fra fermentering til vinen blir tappet. For å komme så nær som mulig opp mot et perfekt produkt blir alt gjort manuelt for å kunne ha god kontroll i alle deler av produksjonen. Glassflasken på 630 gram garanterer styrken og naturlig kork fra Sicilia og Sardinia garanterer kvaliteten for den ferdige vinen.

Vokste opp med vinproduksjon

Luca Pennesi er født og vokste opp i en liten landsby omtrent en og en halv time nord for Roma, der vinkulturen har dype røtter. Faktisk førte Teverina-området «Vinveien», som ble brukt for levering av vin til keiseren i Roma.

Han begynte i ung alder å delta aktivt og med lidenskap i den tradisjonelle vinproduksjonen sammen med faren sin Giovanni og bestefaren sin Alberto. Han startet å hjelpe dem helt fra bunnen av produksjonslinjen – med å knuse druene med bare bein.

Luca Pennesi har startet vinproduksjon i Norge. (Foto: Privat)

Luca Pennesi setter stor pris på den tiden. Han har tatt med seg alle verdifulle erfaringer, og har alltid barne- og ungdomstiden i tankene og i hjertet sitt.

For ham er det kjernen i vinproduksjonen, siden det faktisk er den virkelige betydningen av vinen og formålet med produksjonen for ham: Lidenskap, glede, familie, venner, koselig tid og god vin.

Havnet i Norge

Senere valgte Luca Pennesi en helt annen vei for livet sitt – som til slutt brakte ham til Norge. Han ble umiddelbart forelsket i landet, for naturen, landskapet og livsstilen som minnet ham om gårdslivet i sin egen ungdom.

Foto: Luca Pennesi

Det var grunnen til at han bestemte seg for å bosette seg permanent i Norge.

– Mens jeg lette etter hva jeg skulle gjøre for å forsørge familien hans, la jeg merke til at det var faktisk var svært få som produserte vin i Norge, sier Pennesi.

Luca Pennesis viner er på plass på Kleivstua. (Foto: Kleivstua)

Han begynte å undersøke saken og for å prøve og forstå hva som var grunnen til dette, tok til og med kontakt med ønologer på høyt nivå. Men det eneste svaret han fikk var egentlig ikke en vitenskapelig forklaring, men mer av en urban legende: «Norge er for kaldt»!
Dermed begynte Lucas visjon og idé bare å vokse og vokse, og i 2015 startet han vinproduksjonen i Moss.

To faser

– Når vi tenker på vinproduksjonsprosessen, må vi dele den i to forskjellige faser: 1 – drueproduksjonen, og 2 – vinproduksjonen, sier Pennesi.

Siden han tar utgangspunkt i den organiske og naturlige vinproduksjonen som hovedfilosofi, i og med at han foretrekker å vite hva han faktisk drikker uten bruk av kjemikalier, var det etter flere undersøkelser klart at fase 2 var den vanskeligste å realisere. Så bestemte han seg for å starte derfra.

40 000 flasker

De som møtte Luca Pennesi var fascinerte av prosjektet, visjonen og produktet. Mange var villige til å hjelpe og støtte ham.
Takket være dette, økte en liten produksjon av 4000 flasker og bare én type rødvin til 40 000 flasker og seks forskjellige viner på bare tre år.

I dag finnes Pennesis viner i Vinmonopolet og på noen få restauranter og hoteller.

Nært samarbeid med Kleivstua

– Mange mennesker og steder har bidratt til dette eventyret, og fremfor alt står Kleivstua Hotel og stedets restaurant, og spesielt restaurantsjef Andy Friedrichs, i bresjen for vår vinsatsing i Norge, forteller Pennesi.

– Kleivstua har en fantastisk utsikt, og hotellet byr på deilig lokal mat. Men det som virkelig gjør dette stedet spesielt er restaurantsjefen. Han er sånn type lidenskapelig person som virkelig tar vare på alle aspekter av stedet og skaper med sine ansatte en atmosfære som bare får deg til å føle deg på rett sted til rett tid, sier Pennesi videre.

Kleivstua krever alltid den beste kvaliteten og eksklusiviteten i sine produkter. Deres erfaring hjalp meg til å forstå hva som kunne forbedres i vinproduksjonen, og hva som måtte endres eller tilsettes eller legges til for at mine viner kunne å bli enda bedre – og samtidig komme nærmere det norske markedet, sier Pennesi.

I dag er ikke Kleivstua blant Pennesis største kunder, men hotellet er en viktig samarbeidspartner og støttespiller i veksten av Pennesis virksomhet i Norge.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS