Illustrasjonsfoto

Slår deigen sammen

To av Norges mest kjente restaurantkjeder, begge kjent for sin pizza, går sammen når Peppes Pizza-eier Umoe Restaurants AS blir majoritetseier i Dolly Dimple’s.

Publisert
Bildetekst

Merkevarene skal utvikles videre i et felleseid selskap, der tidligere Dolly Dimple’s-eier NorgesGruppen Servicehandel AS også beholder en andel. Kjøpet er betinget av en godkjennelse fra Konkurransetilsynet.

Det vil ikke bli satt i gang noen endringer eller samordninger før det formelle er klart fra konkurransemyndighetene. Dette vil ta omlag 25 dager.

Fortsetter som to merkevarer

Begge de to aktørene har foretatt store grep for å modernisere seg de siste årene. Oppkjøpet åpner nå for ytterligere å styrke potensialet for videre utvikling, blant annet knyttet til innkjøp, produktutvikling og innovasjon. Peppes Pizza og Dolly Dimple’s kommer til å fortsette som to sterke merkevarer – samtidig som de sammen vil utgjøre en toneangivende, norsk aktør i markedet, heter det i en pressemelding.

Sverre Helno, konsernsjef i Umoe Restaurants AS.

– Markedet for uformelle spiseopplevelser er krevende og vi forholder oss til konkurranse fra en rekke norske og internasjonale aktører. Denne alliansen ruster oss til å løfte hele markedet, møte konkurranse og skape gode matopplevelser for enda flere i årene som kommer. Dolly Dimple’s har gjort en formidabel jobb med å snu drift og økonomi – og fremstår i dag som en veldrevet og profesjonell aktør i en positiv utvikling, sier Sverre Helno, konsernsjef i Umoe Restaurants AS.

Peppes og Dolly Dimple’s

Peppes Pizza har bygget opp en solid merkevarestatus gjennom over 40 år og er den største pizzarestaurant-kjeden i Skandinavia med rett under 2000 ansatte. Dolly Dimple’s ble grunnlagt i Sandnes i 1986 og har siden den gang vokst seg til å bli en stor restaurantkjede. I dag finner du Dolly Dimple’s-restauranter over hele landet, fra Tromsø i nord til Kristiansand i sør.

Med Peppes Pizzas 81 restauranter og Dolly Dimple’s sine 43, blir det nye selskapet en spennende aktør i segmentet for uformelle matopplevelser. Selskapet blir en allianse hvor NorgesGruppen Servicehandel AS er med videre som partner med 20 prosent av eierandelen, mens Umoe Restaurants kontrollerer resten. Selskapet går inn som en del av konsernstrukturen til Umoe Restaurants AS.

Videreutvikle merkevarene

– Med et fortsatt eierskap i det nye selskapet, ønsker vi å bevare og videreutvikle en merkevare og et konsept som vi er stolte av. Potensialet for videre verdiskaping i markedet er størst ved å gå sammen. Menneskene og kompetansen som befinner seg i Dolly Dimple’s-kjeden kommer til å bli verdifull for denne satsningen, sier Marianne Ødegaard Ribe, administrerende direktør i NorgesGruppen Servicehandel AS.

– For Umoe Restaurants er denne avtalen en bekreftelse på at Peppes Pizza er en sterk og attraktiv partner, som kan bidra til å løfte og videreutvikle begge merkevarene til kundenes beste. Vi initierte kontakten med NorgesGruppen Servicehandel fordi vi tror at det er mulig å ta ut store synergier sammen. Dyrker vi videre det beste fra to restaurantkjeder, kan vi fortsette å ligge i forkant i møte med stadig tøffere forventninger fra restaurantgjestene, sier Sverre Helno.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Powered by Labrador CMS