Det dyrkes om 30 forskjellige grønnsaker, salater og urter i den grønne dyrkecontaineren. Her studerer Magnus Humle rødstilket engsyre. (Foto: Morten Holt)

Spennende grønt i lukket container

Den gamle frysecontaineren på 26 kvadratmeter er bygd om til en oase for dyrking av ukjente og spennende grønnsaker, salat og urter, som blant annet flere av Oslos restauranter og det norske kokkelandslaget har tatt imot med åpne armer.

Publisert
Magnus Humle i containeren på Filipstad-brygga. Det spesielle lyset, kombinert med en temperatur på rundt 20 grader, gir ideelle dyrkeforhold. (Foto: Morten Holt)

– Vi skreddersyr produkter for restaurantene. Samtidig påvirker kokkene hva vi skal dyrke og hvordan det skal se ut til slutt, forteller gründer Magnus Humle, som legger til at restaurantene Vaaghals (med Christer Rødseth i spissen) og Nemesis (med Jan-Erik Hauge i ledelsen), samt kokkelandslagene og Kulinarisk Akademi er på kundelista.

Gründerne bak Gro Grønt, Magnus Humle (til venstre) og Martin Skar. (Foto: Gro Grønt)

Alltid ferskt

Per i dag produseres omtrent 30 forskjellige grønnsaker, salater og urter i den grønne dyrkecontaineren på «Trekanten» like ved Skur 13.

– Vi i tilbyr alltid helt ferske råvarer, sier Magnus Humle, som startet Gro Grønt sammen med Martin Skar i begynnelsen av 2017.

Magnus Humle ved containeren på Filipstad-brygga. (Foto: Morten Holt)

Hver lørdag på sommeren har de også et lite utsalg, der privatpersoner kan kjøpe de de grønne «annerledessakene», som dyrkes i containeren.

Miljøvennlig

– Det er jo veldig miljøvennlig produksjon. Det vi produserer her, tilsvarer omtrent det som dyrkes på fire mål dyrket mark. I løpet av et døgn bruker vi åtte liter vann på 3200 planter, forteller Humle.

Han forteller at fra frøene settes, tar det om lag en måned før produktene er klare. Han påpeker også at det er viktig at plantene har et «lavt» rotsystem.

– Dette er urbant landbruk på sitt mest urbane. Vi har mottatt støtte fra Bymiljøetaten i Oslo, og samarbeider med MMW-arkitekter og Oslo havn om hydrokultur-prosjektet, sier Humle, som selv kommer fra Trondheim.

Døgnsyklus på 18 timer

I denne ombygde frysecontaineren på Filipstad-brygga dyrkes noen av Norges mest spennende grønnsaker. (Foto: Morten Holt)

Inne i containeren er det alltid om lag 20 grader, og det kunstige «sollyset» er på plass 18 timer i døgnet.

– Vi justerer temperaturen opp og ned ut fra hva vi dyrker, men 20 grader er det mest ideelle for det meste som gror her, forklarer Humle, som legger til at dyrkingen foregår i fire stadier inne i containeren.

Han forteller at horecamarkedet er den store målgruppen, men at også ordinære forbrukere kan besøke Filipstad-brygga, og kjøpe annerledes grønt. Da får de kjøpt hele planten – med «pluggen» som plantene står i.

Prøver ut

Inne i containeren får vi smake salat, urter og annet bladgrønt som ikke kan produseres under normale norske utendørsforhold.

– Vår store fordel er at vi kan produsere akkurat likt året rundt – med samme kvalitet – og til samme pris, på grunn av det lukkede systemet, sier Humle.

– Vi har noen mikrogreens, men satser mest på ferdig utvokste planter. Samtidig tester vi hele tiden ut nye sorter, og prøver å krysse. Noen med hell, andre har ikke fungert, sier Humle smilende.

– I hvert hyllesystem er det integrert ledlys-teknologi som gir plantene nok energi. Dette er et lavenergisystem som er både kostnadseffektivt og som avgir kun det spekter av lys som planten trenger. Dette systemet gir oss muligheten til å produsere grønt året rundt uten å være avhengig av sollys.

1,5 millioner kroner i år

Humle har alltid dyrket noe i en eller annen form hjemme i Trøndelag, men det var da han studerte i Stockholm, at det tok fart. Han møtte kokken Martin Skar, og de to startet Gro Grønt.

Nå håper de to å omsette for om lag 1,5 millioner kroner inneværende år, men de har klare forventninger om å skalere opp produksjonen.

– Dette er utrolig spennende, og du blir ganske så hekta når du driver med dette hver eneste dag, sier han med et smil.

Miljøvennlig til siste stasjon

Gro Grønt ønsker å være en miljøbevisst aktør, så det er ingen kostnader eller noe miljøforurensing knyttet til transport inn og ut av sentrum.

Varene i Oslo leveres derfor med eksosfri transport.

Du kan lese mer på Grogront.no.

Du kan lese mye mer om Gro Grønt i magasinet Horeca, nummer 6 2018, som hadde utgivelse i oktober.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS