Bjørn Imislund Ars Vitis

Kamp om å få dekorere kunstflaske

Bjørn Imislund og Friede Støren Thanke fra Oslo Malerklubb er to av seks nominerte i konkurransen om å få dekorere Norges mest solgte hvitvin. 20. juli blir det klart om det nok en gang er en Oslo-kunstner som får æren av å pryde flasken med det spesielle motivet.

Publisert

Bjørn Imislunds maleri.

Det er ikonflasken Ars Vitis som skal få nytt motiv, og det er femte gangen norske kunstnere får muligheten til å dekorere flasken med rieslingvin fra Moseldalen.

For Bjørn Imislund er årets konkurranse langt fra hans første. Kunstneren fra Ullern har vært med siden det ble arrangert for første gang i 2009, og gikk da av med seieren som første norske kunstner til å dekorere Ars Vitis berømte vinflaske.

Vært med siden 2009

– Jeg ble glad for invitasjonen i år også, og det er fantastisk å kunne være med i konkurransen om å pryde den fine vinflasken. Jeg hadde en uåpnet flaske Ars Vitis nummer 16 stående, så da var det bare å sette i gang med å male en vinorell, sier Imislund.

Han er en av 210 medlemmer i Oslo Malerklubb som huser mange aktive akvarellmalere.

– Miljøet i OMK er godt og inspirerende, og vi liker å utfordre akvarellen, sier Imislund, som tror den litt utradisjonelle maleteknikken hvor man lar rieslingvin erstatte vann, såkalt vinorell-teknikk, er med på å inspirere de garvede amatørkunstnerne i klubben.

Populært i Norge

– Siden 2000 har maleriene som har vært på flaskene vært malt av en lokal kunstner i Moseldalen som heter Heinz Amez. Han er nå over 90 år, og er ikke lenger en aktiv maler. Ettersom Ars Vitis er Norges mest solgte hvitvin på flaske, og et viktig marked for Moselland, får derfor norske amatørmalere være med å dekorere flasken i stedet, sier Marianne Ekfelt Johansen, ansvarlig for Moselland i Norge.

Hun er svært imponert over årets nominerte, som ble trukket ut på bakgrunn av at deres bilder var flotte og vil egne seg godt på vinflaskene, både når det kommer til motiv og fargevalg.

Blir det Imislund eller Støren Thanke som går av med seieren, kan de glede seg over at de får vise sitt vinorelle motiv på mer enn 500.000 flasker rundt om i verden. Vinneren kåres 20.juli 2013.

Pressemelding

Powered by Labrador CMS