Lys restaurant

Dårlig belysning irriterer hotellgjestene

I majoriteten av over 350 000 globale hotellvurderinger på nett* der belysning er nevnt, blir lyskvaliteten på hotellet kritisert.

Publisert

Illustrasjonsfoto: Osram

Osram mener hotelledere, som følge av dette, burde kjøre «helsesjekk» på sin belysning for å unngå at gjestene fortsetter å bli skuffet.

Illustrasjonsfoto: Osram

Mange reisende klager på svak, dårlig og sparsom belysning på rommene sine. Hoteller i Oslo er ikke et unntak. Her beskriver eksempelvis en kvinnelig hotellgjest hvordan det fluoriserende lyset på badet fikk henne til å se syk ut i speilet når hun skulle sminke seg. Andre igjen klager på at det er umulig å lese, som følge av dårlig belysning på rommet.

Viktig for gjestene

Belysning er helt klart viktig for gjestene, faktisk i så stor grad at de tar seg tid til å gå på nettet for å advare fremtidige hotellgjester om sin dårlige opplevelse.

– Dette vedvarende inntrykket sitter igjen hos dem neste gang de skal booke hotellrom, noe som sannsynligvis betyr at de heller shopper rundt og velger andre steder å bo, sier daglig leder i Osram Norge, Arvid Furru.

Blir lett oversett

Illustrasjonsfoto: Osram

Peter Veale, administerende direktør i Firefly Lightning Design, sier:

– Det er en skam at reisende må oppleve å bli skuffet over kvalitet og valg av belysning på hotellene de bor på. Interiørdesignere anerkjenner fullt ut hvor sentral belysning er med hensyn til å skape «wow-effekt», men så lenge belysning utgjør bare fem prosent av et designprosjekt blir det lett oversett.

Veale fortsetter:

Belysningsutvalget som hoteller og designere kan velge blant i dag, er både energieffektivt og har «wow-faktor». Dette gir gode muligheter til å ta i bruk kvalitetsbelysning til en konkurransedyktig pris, og erstatte halogenlys med LED.

Fempunktsguide

For å hjelpe norske hoteller gjøre sine gjester mer fornøyde med belysningen, deler Osrams ekspert-team nå en fempunktsguide som tilnærming til optimal belysning:

Illustrasjonsfoto: Osram

1) Forsikre deg om at belysning ikke blir et overskuddsprosjekt.– be dine designkonsulenter se på elementer knyttet til belysning tidlig i sine prosjekter.

2) Vurder kostnadseffektive måter å gjøre en forskjell på ved hjelp av lysOm du, for eksempel ikke føler at du har råd til å skifte ut alle dine halogenlys til LED, kan du heller investere litt av pengene i nye armaturer, slik at du kan dimme den nåværende belysningen for å skape god atmosfære i dine lokaler.

Illustrasjonsfoto: Osram

3) Ikke forvirr dine gjester med ny teknologi som de ikke vet hvordan de skal bruke. Når du skal gjøre endringer i belysningen; For eksempel er det en dårlig idé å sette nye styringsenheter for belysning i drift før du har forsikret deg om at de er enkle å bruke for gjestene.

4) Vurder enkle, men dekorative løsninger for belysning– Disse kan utgjøre en stor forskjell for dine gjester så snart de ankommer hotellet.

5) Ikke glem de små lysene– Gjester irriterer seg stort over eksempelvis dårlig belysning rundt speil på badet, samt lamper ved sengen som gir for dårlig lys til at man klarer å lese.

Osram’s nye LED-serie, kalt Essentials, gir hoteller muligheten til å oppdatere sine standard belysningssystemer til den mer energivennlige og holdbare LED-teknologien. Sammenliknet med standardsystemer sparer LED opp til 85 prosent energi.

En komplett oversikt over Osrams belysningsløsninger for hoteller finner du her

* Tripadvisor

Pressemelding

"
Powered by Labrador CMS