Datametrix1

Gigantavtale med Scandic Hotels

Det norske selskapet Datametrix’ svenske datterselskap Daxcom AB har sikret seg en nordisk rammeavtale med Scandic på 60 millioner norske kroner på leveranse av Cisco-basert Unified Communication som tjeneste.

Publisert

Avtalen innebærer at Scandic med sine 223 hoteller i Norden får ny telefoniplattform med 40 000 tilknytninger, de fleste for å koble opp 30 000 hotellrom. Men også de 13 000 ansatte får nye kommunikasjonsverktøy. Prosjektet startes opp umiddelbart og utrullingen forventes å gjøres i løpet av høsten.

Rammeavtalen som løpet over fem år markerer et betydelig gjennombrudd for Daxcom i Sverige og for Datametrix’ strategiske satsing på leveranser til nordiske aktører.

Helt ny telefoniplattform

– Scandic får en helt ny telefoniplattform basert på Cisco-teknologi. Løsningen installeres i Sverige, men skal brukes i hele Norden og vil integreres med Scandics øvrige hotellsystemer, slik som for eksempel bookingløsningen, sier Country Manager i Daxcom, Brede Bjørnstad.

Administrerende direktør i Datametrix, Svein Lerkerød.

I løsningen Daxcom setter opp, skal Scandic ta i bruk et stort spekter av de Unified Communication-tjenestene som finnes i Cisco Communication Manager, som blant annet Jabber-klienten. I tillegg legges det til rette for bruk av videokonferanseløsninger i plattformen.

Dekker Scandics behov for mobil, video og samhandling

– En viktig årsak til at vi vant denne avtalen er at vi presenterte et løsningsforslag som dekker Scandics behov for mobil, video og samhandling, samt en måte for å innfase ny teknologi i takt med at den kommer, sier Bjørnstad.

Daxcom teller i dag 16 ansatte i Sverige, men er i gang med å rekruttere ytterligere sju personer. I Scandic-leveransen vil også Datametrix’ ressurser i Norge bidra med sin Cisco-kompetanse.

– Etableringen av Daxcom var er en del av vår satsning på leveranser til selskaper med virksomheter i flere nordiske land, veldig mange av disse er lokalisert med hovedkontorer i Sverige. Avtalen med Scandic bekrefter med all tydelighet at denne strategien er vellykket. Denne avtalen er et kroneksempel på hvordan vi tilnærmer oss markedet med lokal tilstedeværelse og kompetanse, samtidig som vi drar nytte av Datametrix’ erfaringer og kompetansei Norge, sier administrerende direktør i Datametrix, Svein Lerkerød.

Pressemelding

Powered by Labrador CMS