Alma Norge Lindseth Woldsnes og Haug Merkesdal5
Alma Norge Lindseth Woldsnes og Haug Merkesdal5

Vil gjøre nordmenn sunnere

Alma Norge har i løpet av de siste årene blitt en av de mest markante leverandørene av økologiske og allergivennlige mat- og drikkevarer i Norge. Selskapet vokser seg stadig større. I fjor passerte omsetningen 210 millioner kroner, noe som var en økning på 19 millioner kroner fra året før.

Publisert

Alma Norge vil gjøre Norge sunnere. Fra venstre Key Account Manager for storhusholdning, Lill Lindseth, administrerende direktør Heidi Bruun Woldsnes og markedssjef Kristin Haug Merkesdal. (Foto: Morten Holt)

Og det ser ikke ut til å stoppe for bedriften – med blant annet Norges eneste tostjernersrestaurant, Maaemo, St. Olavs Hospital (spesielt økologiske løsninger), Forsvaret (ønsker «ren mat») og en rekke barer og kaffebarer (melkefrie produkter) på kundelista.

Alma Norge holder til på Årnes i Akershus. (Foto: Morten Holt)

Les mer om Alma Norge i den siste utgaven av magasinet Horeca (nummer 1 2015)

Økende etterspørsel

– Svært mange av produktene våre er trendprodukter, sunne varer som har stadig økende etterspørsel. Nå er også storkjøkkenmarkedet i ferd med å ta av. Glutenfritt, melkefritt, vegetarmat, sukkerfritt og økologisk er i kraftig vekst, og vi økte med over 30 prosent i 2014. Når vi samtidig vet at Regjeringen har et mål om 15 % produksjon og forbruk av økologiske produkter innen 2020, ser vi lyst på fremtiden, sier Lill Lindseth, som er hovedansvarlig for akkurat dette markedet i bedriften.

Stort potensial i storhusholdning

Men Norge henger etter i Europa. Til sammenligning er forbruket av økologisk mat i sammenlignbare land som Sverige og Sveits fire til fem ganger høyere enn i Norge.

– Vår søsterbedrift, Kung Markatta, øker kraftig i Sverige på økologiske produkter til storhusholdningsmarkedet, og vi ser et stort potensial i Norge, som for eksempel i institusjoner – der det er behov for melkefrie og glutenfrie produkter, legger administrerende direktør Heidi Bruun Woldsnes til.

I 2014 omsatte storhusholdning for 17-18 millioner av den totale omsetningen på 210 millioner kroner.

Fra ideell drift til storomsetning

Det som i begynnelsen var ideologisk idé, som startet i kjelleren i Oslo hos et par iherdige gründere under navnet Alternativ Mat, som solgte og formidlet alternative produkter, er i dag blitt til Alma – med mat- og drikkeprodukter for alle.

I 2014 disponerer firmaet store lokaler i de gamle industrilokalene etter kabelfabrikken Draka på Årnes i Akershus.

– Vi flyttet hit i 2012 – etter at vi vokste oss ut av de gamle lokalene, forklarer Lindseth.

Les hele saken i magasinet Horeca (nummer 1 2015)

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

"
Powered by Labrador CMS