Eidis Biehler nett

Buffet 2008 - årets faglige møtested i Nord-Europa

I år tar Buffet steget fra å være en storhusholdningsmesse med søkelys på regionale produsenter og bedrifter og med tilsnitt av nasjonal tilstedeværelse, til å løfte seg opp på et nordisk nivå.

Publisert

- Buffet 2008 vil i samarbeid med Bocuse d'Or Europe og den matkulturelle konferansen Food for the Future, samle tilreisende fra 30 land for å utveksle tanker og meninger rundt matkultur, og smake på det ypperste norske og internasjonale kokker samt produsenter kan tilby, sier Eidis Biehler i arrangementskomiteen.

De tre hovedarrangementene samarbeider nært under paraplyen Culinary Stavanger08, som blant annet innbefatter felles kommunikasjonsstrategi, grafisk design, internettsider og PR arrangementer.

Mulighetenes år

- 2008 er mulighetenes år for Stavanger, sier Hallvard Ween. administrerende direktør i Buffet AS, og en av initativtakerne til satsingen bak Culinary Stavanger08.

- Det at Bocuse d'Or organisasjonen i Lyon har henvendt seg til Norge og Stavanger for å arrangere det første europeiske kulinariske mesterskap i kombinasjon med at Stavanger er europeisk kulturhovedstad i år, gir oss en mulighet til å løfte Buffet-messen opp på et internasjonalt nivå, sier han videre.

Profesjonelt publikum

Messen vil danne rammen rundt ikke bare rundt det prestisjetunge Europamesterskapet, men også Norgesmesterskapet i kokkekunst, Nordisk mesterskap for vinkelnere, samt kuriositeten Norgesmesterskapet i østersåpning.

- Dette betyr at utstillere på Buffet i år vil nå et bredt profesjonelt publikum utover Norges grenser, og derfor har vi utvidet salgsapparatet vårt til å omfatte hele Norden samt at vi dekker deler av Europa gjennom en samarbeidsavtale med Sepelcom. Sepelcom er arrangørene av storhusholdningsmessen SIRHA (200 000 besøkende) som arrangeres samtidig med Bocuse d'Or i Lyon.

Videre har vi satset på nytt og nordisk design i kommunikasjonen, per idag eksemplifisert gjennom internettsiden www.buffet.no, sier Ween.

Tre haller

- På 7500 kvadratmeter i tre haller, vil nasjonale og internasjonale utstillere komme i kontakt med det nordiske markedet og det europeiske gastronomiske miljø. Buffet 2008 skal inspirere de besøkende og vise dem det nyeste i faget.

Utstillere har valget mellom mellom tre områder: Market Place, som er plassert opp mot Bocuse d'Or arenaen, Sommelier Arena som vil være spesielt for vin og sprit samtidig med at Nordisk mesterskapet for vinkelnere arrangeres her og Suppliers' Arena.

- Buffet har en målsetting om drøye 100 utstillere fra næringsmiddel- og utstyrsindustrien, og har et spesielt ønske om å få til flere nasjonale paviljonger. Frankrike har naturlig nok, allerede meldt sin interesse for sistnevnte, melder Eidis Biehler.

Powered by Labrador CMS