Ny Nordisk Mat

Stort potensial for nordisk mat

- Alle ser til Norden, sier Gissur Gudmundsson, som er president i WACS, verdensunionen for kokkelandsforeninger. Islendingen er dermed leder for åtte millioner kokker verden over.

Publisert

Torsdag 23. april var deltakere fra alle de nordiske landene samlet på Litteraturhuset i Oslo for å presentere prosjektet Nordisk menyspråk. Fra venstre: Lasse Lundqvist, Finland, Gert Kløtzke, Sverige, Bjarni Kristinsson, Island, Per Mandrup, Danmark, Einar Risvik, leder i styringsgruppen i Ny Nordisk Mat, Gissur Gudmundsson, president i WACS, Kjell Innli, Norge og Harald Osa, prosjektleder, Norge. (Foto: Turid Kjersem)

Gert Kløtzke, svensk professor i gastronomi, forteller at Nordisk mat er etterspurt i mange land for tiden, for eksempel i Asia, der store hoteller ønsker seg nordiske gjestespill, ikke bare svensk eller norsk mat. Interessen for nordiske råvarer er også stor, og de nordiske kokkenes medaljehøst i internasjonale konkurranser blir lagt merke til.

At Restaurant Noma i København er rangert som den tredje beste i verden, med et kjøkken utelukkende basert på nordiske råvarer, sier også sitt.

Les også: Verdens 100 beste restauranter

- Norden en skattekiste

- Norden er en stor skattekiste som ikke er løftet frem, mener Einar Risvik.

Han leder styringsgruppa i Ny Nordisk Mat, det fellesnordiske programmet

"

Mulig nordisk merkevare? Janssons frestelse er en klassisk svensk rett med et kjent navn, som ikke bør oversettes. (Foto: Per-Erik Berglund)

som skal formidle stolthet over hvem vi er og hva vi er. Risvik er opptatt av at vi setter ord på vår identitet og den nordiske maten, ord som går ut til verden i stedet for at ordene hele tiden kommer inn til oss.

Gissur Gudmundsson, president i WACS, verdensunionen for kokkeforeninger, var fornøyd med initiativet som Norge har tatt for å få fram tydeligere profil i menyspråket.

Les også: Stavanger kan bli vertsby for WACS 2014

- Gyllen sjanse for reiselivet

- Selvfølgelig kan Norden bli kjent for mat og matkultur, sier Harald Osa, daglig leder i Stiftelsen Norsk Matkultur.

"

Tradisjonell islandsk kjøttsuppe.

Osa brenner for at vi byr på oss selv overfor turister og reisende. Han mener at de nordiske landene har et stort potensial, blant annet i å utvikle nye retter basert på tradisjonelle råvarer og metoder. Bjarni Kristinsson, mangeårig medlem av det islandske kokkelandslaget har et eksempel på hvordan dette kan gjøres.

- Når den tradisjonelle islandske kjøttsuppen får følge av et stykke mørt, røkt lammekjøtt, oppstår en attraktiv restaurantrett. Denne typen produktutvikling, mer nordisk mat på menyene og bedre kommunikasjon rundt maten vil styrke reiselivets muligheter for inntjening.

Relaterte artikler

    Powered by Labrador CMS