Petter Nome øl

Syltynt om øl, mener Nome

- Helsedepartementet har syltynne argumenter for å nekte bryggeriene å gjøre det samme som Vinmonopolet, mener direktør Petter Nome i Bryggeri- og Drikkevareforeningen.

Publisert

Petter Nome i Bryggeri- og Drikkevareforeningen mener bryggeriene må få lov til å omtale øl på sine egne hjemmesider. (Foto: Kaia Means)

Helsedirektoratet forlanger at Aass Bryggeri fjerner bilder og omtale av øl fra sine nettsider, men det vil verken bryggeriet eller Bryggeri- og Drikkevareforeningen gå med på. Omtalen av øl på bryggeriets hjemmesider har mye til felles med hvordan Vinmonopolet skriver om vin og sprit på sine nettsider.

Nå kan saken ende i retten.

– Det virker som forskjellsbehandlingen av bryggeriene i forhold til Vinmonopolet er blitt en prestisjesak for noen i Helsedirektoratet som er besatt av en trang til å tukte norske bryggerier, sier direktør Petter Nome i Bryggeriforeningen.

Til retten

Helsedirektoratet har truet Aass Bryggeri med dagbøter dersom de ikke fjerner det meste av tekst og bilder fra sine nettsider.

– Hjemmesiden til bryggeriet er nøktern, og innholdet fremstår på ingen måte som omfattende promotering av øl, slik Helsedirektoratet påstår. At det på hjemmesiden til et bryggeri står noe om øl er en selvfølgelighet og nødvendighet, sier Bryggeriforeningens advokat Ellen Holager Andenæs.

Foreningen ser fram til å få saken prøvet for retten, dersom den ikke får medhold i direktoratet eller Markedsrådet.

- Syltynn argumentasjon

I Aftenposten mandag uttaler statssekretær Roger Ingebrigtsen i Helse- og omsorgsdepartementet at Vinmonopolet får lov til å omtale sine produkter på egen nettside av hensyn til distriktene.

– Det er syltynn og ulogisk argumentasjon. Regjeringen burde være mer interessert i å bevare norske arbeidsplasser ved bryggeriene og heller sørge for at vi kan lære folk ølkultur, sier Petter Nome.

Truer arbeidsplasser

Nome mener det er intern uenighet om saken i regjeringen.

– Reglene om at det ikke kan informeres om øl ble innført i en helt annen medievirkelighet enn nå, og det tror jeg de fleste er i ferd med å ta inn over seg. Nå er all slags informasjon bare noen tastetrykk unna.

Han frykter at dagens regler kan true hundrevis av norske arbeidsplasser og en 3000 år gammel norsk bryggeritradisjon.

– Norsk øl er kortreist drikke med lavt alkoholinnhold. Ut fra et næringspolitisk, miljømessig og helsemessig ståsted er det i alles interesse at vi kan få informere om norsk øl, og at det overlever, mener Petter Nome.

Newswire

"
Powered by Labrador CMS