DeHistoriskeNorturaJacobsenGeitle2

De Historiske og Nortura samarbeider

De Historiske Hotel & Spisesteder og Nortura inngår et samarbeid som er banebrytende i norsk matkultur. Stikkord er lokal kvalitetsmat og en helt ny eksklusiv produktserie som skal leveres til medlemmene. Avtalen har en forventet verdi på mellom 40 og 50 millioner i året, men det er ikke den økonomiske rammen som er det viktigste i dette samarbeidet.

Publisert

De Historiske Hotel og Spisesteder, her Nils Henrik Geitle (til venstre), og Nortura, her representert ved Jørn Gunnar Jacobsen, inngår et samarbeid som er banebrytende i norsk matkultur.

– Dette dreier seg om to parter som har akkurat de samme interessene og hvor profil og historie har svært mange fellestrekk. De Historiske Hoteller & Spisesteder og Nortura er begge tuftet på norsk kultur så her har vi en helt unik mulighet til å fronte det beste av hva Norge kan by på, sier salgsdirektør i Nortura Storkjøkken, Jørn-Gunnar Jacobsen.

Ny produktserie

"

Reinsdyrfilet.

Nortura utvikler nå eksklusiv produktserie som tilbys De Historiske. Serien inneholder helt unike produkter som enten har en helt spesiell historie, dyrerase, opprinnelse eller foredlingsmetode.

En nær støttespiller i dette har vært og er Arne Brimi, som er genuint opptatt av norsk matkultur. Kokker og kjøkkenfaglig ekspertise fra De Historiske vil i fremtiden være med å bidra i produkt og konseptutvikling sammen med Nortura.

Den eksklusive serien skal være en levende linje som kan suppleres med nye spennende produkter basert på responsen hos gjestene hos De Historiske Hotel & Spisesteder og i andre restauranter i Norge.

– Vi ønsker at gjesten skal være like opptatt av opprinnelsen og kvaliteten på råvarene som vi tradisjonelt er av vinen. Det skal være et kvalitetsstempel for et spisested å ha retter fra denne eksklusive serien på menyen, sier Jørn-Gunnar Jacobsen.

Naturlig samarbeid

De Historiske er en gruppering av norske hoteller og spisesteder med en spesiell historie. Blant de i underkant 60 medlemmene er herregårder, herskapshus, gods, store og små hotell i sveitser- og jugendstil samt gamle skysstasjoner som er gjort om til vakre små romantiske hotell.

Unike råvarer på menyen.

- En viktig del av opplevelsen når du bor eller spiser hos De Historiske Hotel & Spisesteder er maten, og denne er like viktig for ”det opprinnelige” som vertskapet, arkitektur og omgivelser. Det er derfor naturlig å inngå et samarbeid med Nortura som er eid av 25 000 matprodusenter over hele landet, sier administrerende direktør i De Historiske, Nils Henrik Geitle.

Unike råvarer

– Bøndene er like opptatte av sin del av historien og kulturen i sine områder og på sin gård, og er glade for å presentere sine unike råvarer og produkter i rammer som De Historiske Hotel & Spisesteder kan tilby, sier Jørn-Gunnar Jacobsen.

Råvarene leveres gjennom de kjente merkevarene Gilde og Prior, men også økologiske produkter fra Norgården, spekemat fra Eldhus og pålegg fra Thulefjord.

Jobber tett med kokkene

Nortura og De Historiske skal sammen bidra til å videreutvikle kompetansen hos kokkene i De Historiske. Dette vil foregå gjennom årlige samlinger med bidragsytere fra det ypperste Norge har på dette området. Dette oppnås gjennom de samarbeidsavtalene Nortura har med det norske kokkelandslaget, andre profilerte kokker, og Gastronomisk Institutt.

"

Mikael Forselius (til høyre) er en av kokkene det samarbeides med. Her er han sammen med Morten Rathe fra Rica Nidelven, som nylig ble nummer 2 i NM i kokkekunst og som i februar er en av seks kokker i finalen i Årets Kokk 2011. (Arkivfoto: Morten Holt)

Her er noen av kokkene og lederne det samarbeides med: Mikael Forselius, administrerende direktør på Verthuset Røros & Røros Hotell, Jørn Lie (eier og kjøkkensjef på Restaurant Gamle Raadhus i Oslo), Bent Borge Hansen (kjøkkensjef på Sundvolden Hotel), Rico Rasmussen, (kjøkkensjef på Lysebu) og Flemming Nilsen (hotelldirektør på Lysebu).

– Vi har også hatt et vellykket forsøk med utplassering av lærlinger på våre produksjonsanlegg. Dette vil vi nå også prøve ut med lærlinger hos De Historiske som kan få en periode på et av våre produksjonsanlegg for å lære mer om råvaren de skal servere, sier salgsdirektør Jørn-Gunnar Jacobsen.

Pressemelding

Relaterte artikler

    Powered by Labrador CMS