Altia Interbev Frode Hellmann

Altia kjøper sterke merkevarer

Altia Corporation har overtatt en rekke produkter fra porteføljen til Pernod Ricard. Datterselskapet Interbev får dermed utvidet sin portefølje i Norge, og beregner at de nye merkevarene vil gi selskapet en årlig salgsvekst på rundt 20 millioner kroner.

Publisert

Noen av produktene som Altia og Interbev har overtatt.

1. mai i år overtok Altia Corporation og det norske datterselskapet Interbev merkevarene Chill Out, Pin Point de Gascogne, La Chasse, Lord Calvert, O.P. Anderson og Opal Springs for det norske markedet.

Med oppkjøpene følger 270 ansatte, samt organisasjon og fasiliteter for produksjon og logistikk i Sverige og Danmark. De nye produktene vil øke Altias nordiske omsetning med rundt 85 millioner euro i året.

Forventer salgsvekst

Interbev forventer også salgsvekst som følge av oppkjøpene. De nye produktene vil gi et samlet volum på rundt 700.000 liter i året i Norge, noe som tilsvarer 20 millioner kroner i årlig omsetning. Denne veksten kommer i tillegg til en allerede god trend i selskapet.

Administrerende direktør i Interbev, Frode Hellmann.

– Interbev hadde et sterkt år i 2009, med en nettoomsetning på nesten 80 millioner kroner. Resultatet ble nesten åtte millioner, noe som er nær en dobling sammenlignet med året før. Tallene for første kvartal 2010 viser at trenden fortsetter, sier administrerende direktør i Interbev, Frode Hellmann.

Styrke posisjonen

I tillegg til avtalen med Pernod Ricard vil Altia og Interbev også fornye distribusjonsavtalen med amerikanske Brown Forman i Norge.

Den nye avtalen omfatter en overtakelse av merkevaren Finlandia fra Bacardi Martini. Interbev vil også i løpet av sommeren lansere tequilamerket Pepe Lopez fra Brown Forman.

– Overtakelsen av disse merkevarene gjør at vi styrker vår posisjon i markedet. Merkevarene har lange tradisjoner hos norske kunder og forbrukere, og Interbev vil fortsette å bygge produktenes unike posisjon i det norske markedet, sier Hellmann.

Størst i Norden

Med disse oppkjøpene og overtakelsene er finske Altia Corporation nå den største vin- og brennevinsprodusenten i Norden, foran norske Arcus, som tradisjonelt har vært den største.

For Interbev betyr den nye produktporteføljen at selskapet klatrer fra nummer åtte til å bli den fjerde største brennevinsleverandøren i Norge.

– Vi skal fortsette å være effektive og lønnsomme og forventer å vokse ytterligere i årene som kommer, både gjennom organisk vekst og oppkjøp i lokale markeder. Vår målsetting er å tilføre markedet nye produkter og konsepter som skaper muligheter og vekst for våre kunder, sier Hellmann i Interbev.

Pressemelding

Powered by Labrador CMS