Illustrasjonsfoto øl colourbox2
Illustrasjonsfoto øl colourbox2

Øl- og brussalget øker igjen

Etter nesten to år med salgssvikt, peker nå pilene oppover igjen for brus- og ølsalget i Norge. – Mai var en veldig god måned, selv om været ikke var bedre enn normalt, sier direktør Petter Nome i Bryggeri- og Drikkevareforeningen.

Publisert

Salget av øl og brus øker. (Foto: Colourbox.com)

Nordmenn kjøpte 12 prosent mer brus og fem prosent mer øl enn i mai i fjor.

– Kanskje dette er et første tegn på at vi er mindre opptatt av finanskrisen, håper Nome.

Satser sukkerfritt

Han er særlig glad for at salget av sukkerfri brus øker igjen, etter nedgang det siste året.

– Bransjen har satset flere titalls millioner kroner på utvikling og markedsføring av de sunnere brustypene de siste ti årene. Det har gitt resultater.

Etter en periode med nedgang har salget av brus uten sukker økt med seks prosent i forhold til mai i fjor. Imidlertid har salget av brus med sukker økt enda mer, både i utelivet og dagligvarehandelen.

Når det gjelder øl, var det produkter med inntil 4,7 volumprosent alkohol som økte mest, både i utelivet og dagligvarehandelen.

Mindre vann

For vann peker pilene fortsatt nedover. Salgsnedgangen er særlig sterk for kategorien vann med søtningsmidler.

– Dette er et paradoks. Disse drikkene ble pålagt en ekstra avgift i 2009 for å begrense sukkerforbruket. Dermed straffes vann med søtningsmidler i forhold til for eksempel sjokolademelk, som er avgiftsfri og inneholder flere hundre ganger så mye sukker og kalorier, sier Petter Nome.

Salgstallene viser også en stor økning i salget fra april til mai i år, både for øl, brus og vann, men ifølge Bryggeri- og Drikkevareforeningen er dette en normal sesongvariasjon.

Newswire

"
Powered by Labrador CMS