
Årets matspire – ny pris fra Matmerk
En av de åtte vinnerne i Det Norske Måltid kan vente seg en ekstra gjev pris: Årets matspire. Matmerk tilbyr markedsrådgivning verdt kroner 100 000 for å løfte vinnerproduktet ut til matentusiastene.
Juryen for Årets matspire: Fra venstre Jo Henning Espevalen (Rema 1000), Tor Helge Gundersen (Coop), Øyvind Andersen (NorgesGruppen) og Frode Kristensen (Matmerk). (Foto: Matmerk)

– De åtte vinnerproduktene har som fellesnevner en unik smak, men ett av dem får en ekstra seiersrunde. For det hjelper ikke å ha et fantastisk produkt hvis ingen får tak i det. Derfor vil vi bidra til at det produktet som har det største markedspotensialet får profesjonell hjelp til å komme fram til forbrukernes ganer, sier Nina Sundqvist, som er administrerende direktør i Matmerk.
Løfte frem lokalmat
Juryen er ikke hvem som helst. Innkjøpsdirektørene Tor-Helge Gundersen i COOP, Øyvind Andersen i NorgesGruppen og Jo-Henning Espevalen i REMA1000, samt fagsjef Frode Kristensen i Matmerk, skal vurdere produktenes potensial og muligheter.
– Årets matspire blir en vandrepris. Vi skal løfte frem lokalmat og bidra til økt tilgjengelighet for forbruker. Juryens tro på produktet i et markedsperspektiv er avgjørende. Priskriteriene er ambisjoner, vekstmuligheter og kommersiell «teft». Vinneren skal være et produkt som skal spire og vokse ut i et større marked. Dette er en superpris jeg ser fram til å dele ut på Det Norske Måltid i januar, sier Sundqvist med et smil.
Prisene
Under Det Norske Måltid, 8. januar 2015 i Stavanger, deles også ut priser til:
- Årets meieriprodukt – naturelle og bearbeidet
- Årets det grønne – naturelle
- Årets det grønne – bearbeidet
- Årets kjøtt – naturelle
- Årets kjøtt – bearbeidet
- Årets sjømat – oppdrett naturelle
- Årets sjømat – bearbeidet
- Årets godbit – åpen kategori
I tillegg kommer Det Norske Måltids hederspris, der tidligere vinnere er Ingrid Espelid Hovig, Halvor Heuch og Arne Brimi.
Pressemelding