Scandic Havet Bodø2

Klarer ikke å fylle de nye hotellrommene

November-statistikken for norske hoteller viser at de nye hotellrommene i nord fylles bedre enn de nye i sør. I Stavanger stuper beleggstallene. Det er mye ny romkapasitet over hele landet, men den nye undersøkelsen viser at det er få eller ingen «nye» gjester.

Publisert

Utsikt fra skybaren på Scandic Havet i Bodø, en av byene som til dels har klart å fylle de nye hotellene.

– Mens hotellene i Bodø og til dels Tromsø maktet å fylle store deler av det økte romtilbudet, opplevde de fire store hotellbyene nullvekst. I Stavanger var det sågar etterspørselsfall, sier Peter Wiederstrøm i Horwath Consulting, som har bearbeidet og analysert tallene fra Benchmarking Alliance.

Enorm økning i antall rom

I Bodø og Tromsø har beleggsfallet vært stort sammenlignet med november 2013, men her har da også tilbudsveksten vært enorm.

– I Bodø har hotellene maktet å fylle cirka to tredjedeler av den nye kapasiteten, og med en minimal romprisnedgang ble november slett ikke verst, sier Wiederstrøm.

Saken fortsetter under skissen

"

Tromsø-hotellene fylte noe over halvparten av den nye kapasiteten. Dette kombinert med en romprisnedgang** på 4,6 % sendte RevPar* ned 15,7 % sammenlignet med november 2013.

De største byene med nullvekst

Oslo med Fornebu topper to av november-listene fra Benchmarking Alliance; RevPar* og rombelegg***. Dette mye på grunn av kapasitetsøkningene i flere andre byer og de utfordringene dette har skapt på belegget og delvis på rompris**. Også Oslo har fått tilført betydelig ny kapasitet (+ 6,2 %), og her har etterspørselsveksten vært tilnærmet null.

– Denne utviklingen er ikke helt ulik tilsvarende i Bergen og Trondheim med Værnes. De tre største byene i landet opplevde altså nullvekst i etterspørselen, mens tilbudet økte betydelig. I den fjerde, Stavanger, der tilbudet har økt med hele 18,1 %, falt etterspørselen. Så da står vi igjen med en heller laber fasit i våre største hotellbyer, sier Peter Wiederstrøm.

Beleggstallene stuper i Stavanger

Stavanger-området opplever altså tøffe tider, med meget stor tilførsel av hotellrom i et marked som virker å ha snudd. Når i tillegg prisene faller, blir resultatet ubehagelig for hotelldriverne.

På ett år har Stavanger-­regionen fått 18 prosent flere hotellrom. Et RevPar-fall på 22,4 % må svi kraftig for flere. Antallet gjestedøgn falt med fire prosent og romprisen med nesten fem prosent.

Hotelldirektør ved Sola Strand Hotel, Gisle Steffensen, sier til Hegnar.no at regionen nå får dobbelteffekten av innsparinger i oljesektoren og betydelig kapasitetsøkning.

Dramatisk i Kristiansund

Etterspørselsnedgangen i Stavanger er liten sammenlignet med tilsvarende i Kristiansund. Det ble solgt rundt 30 % færre hotellværelser i november i år sammenlignet med november i fjor!

– Jeg kjenner ikke til detaljene der, men kan vel vanskelig kalle dette noe annet enn dramatiske tall for bransjen. Dette er den fjerde måneden på rad med nedgang, sier Peter Wiederstrøm i Horwath Consulting.

Pilene pekte også nedover i Molde og Ålesund, men der fikk hotelldriverne langt mildere medfart enn kollegene i Kristiansund. Begge endte på 55,5 % i rombelegg, etter fall fra 59,3 % (Ålesund) og 57,2 % (Molde) i forhold til november i fjor. Romprisene holdt seg noenlunde i begge disse byene, men etterspørselsfallet på 3 % (Molde) og 6,7 % (Ålesund) sendte losjiinntektene ned betydelig.

Gledelig i Drammen

"

Utviklingen i november var svært gledelig for hotelldriverne i Drammen, som topper tabellene for best utvikling i både rompris, rombelegg og (naturlig nok) RevPAR. Drammen er faktisk den eneste byen som hadde beleggsvekst sist måned.

Nær annen hvert hotellrom stod tomt i Kristiansand i november. RevPAR falt med 8,9 %. En lignende utvikling fant også sted ved Gardermoen, men her endte rombelegget på et høyere nivå; 58,6 %.

* REVPAR: Revenue per available room. I den norske hotellbransjen oversettes begrepet til losjiomsetning eks. MVA per tilgjengelige rom. Det er mye brukt måltall som gir en viss indikasjon på hotellenes muligheter for lønnsom drift.

** ROMPRIS: Rompriser er i hotellstatistikk-sammenheng losjiomsetning eks. MVA per solgte rom. Frokost og «moms» kommer altså i tillegg, og dette kan i sum dreie seg om NOK 150-200. En «rompris» i statistikken på 900 kan således bety 1050-1100 kroner å betale for gjesten/kunden.

*** ROMBELEGG: Rombelegget er antallet solgte rom i prosent av antallet tilgjengelige rom.

Powered by Labrador CMS