Emil Underberg. (Foto: Morten Holt)
Emil Underberg. (Foto: Morten Holt)

Underberg – den hemmelige lille snapsen

Tro ikke at du noen gang får vite hvordan en ekte Underberg lages. I så fall må du gifte deg med den eldste arvingen, og sørge for å være gift i minst 25 år!

Publisert
Emil Underberg tok over ledelsen av hele Underberg-selskapet da han var bare 23 år gammel. I dag er han 72. (Foto: Morten Holt)
Emil Underberg tok over ledelsen av hele Underberg-selskapet da han var bare 23 år gammel. I dag er han 72. (Foto: Morten Holt)

I dag er det tre familiemedlemmer som vet hvordan du blander urtene til den rette blandingen. I tillegg vet to katolske prester om miksen, i tilfelle noe skulle skje de tre nevnte.

Totalt er det bare 18 personer, inkludert seks katolske prester, som i 167 år, siden oppstarten i 1846, har visst nøyaktig hva som befinner seg småflaskene – som de fleste av oss er blitt kjent med i taxfree-butikken på Gardermoen.

Meget hemmelig

Jürgen Scholz (til venstre) har arbeidet for Emil Underberg i 40 år, men får ikke vite oppskriften på en ekte Underberg. (Foto: Morten Holt)
Jürgen Scholz (til venstre) har arbeidet for Emil Underberg i 40 år, men får ikke vite oppskriften på en ekte Underberg. (Foto: Morten Holt)



Jürgen Scholz har arbeidet for Underberg-konsernet siden han var 15 år. I dag er han 55, og er ansvarlig for Norden, Øst-Europa og taxfree-markedet globalt.

Men han vet ikke nøyaktig hva han promoterer, og har heller aldri kunne sette foten sin inn i det svært så hemmelige urtelageret i Rheinberg, en liten kjøretur nordvestover fra Düsseldorf.

– Nei, det får jeg aldri vite. Selv om jeg har vokst opp med Underberg, og har levd hele mitt yrkesliv med Underberg, får jeg ikke vite hvordan drikken egentlig er laget. Dette har vært et prinsipp for familien Underberg i fem generasjoner, sier han smilende. – Men etter å ha drukket Underberg i alle år, har jeg jo smakt og luktet meg frem til mange av ingrediensene, legger han til.

Emil Underberg. (Foto: Morten Holt)
Emil Underberg. (Foto: Morten Holt)

Emil Underberg styrer

Hell Underberg opp i et lite glass, gjerne det spesialdesignede Underberg-glasset. Da smaker det bedre, og du kjenner de forskjellige aromaene mye bedre, sier Emil Underberg. (Foto: Morten Holt)

For i dag er det bare Underberg-husets overhode Emil, gründerens oldebarn, Emils kone Christiane og deres datter Hubertine (50), som vet hva som skal til for å lage den ekte drikken. Emil og Christianes andre tre barn vet akkurat like mye som meg og deg…

Det er sagt at oppskriften ikke er skrevet ned noe sted. Har du i det hele tatt noen intensjoner om å få tak i den, bør du huske godt!

Og vi får ikke vite så mye av sjefen selv heller. Emil Underberg, nå 72 år, tar imot oss, og forteller gjerne om Underbergs historie og suksess. Men lite om ingrediensene og selve produksjonen.

Selv om han letter litt på sløret.

Også urter fra Skandinavia

– Jeg vil ikke si noe om hvor mange urter vi blander i en Underberg, men vi får råstoff fra 43 land. Vi henter urter over hele kloden, fra Skandinavia, fra India og Kina, fra Afrika, Sør- og Nord-Amerika – og fra Afghanistan, for å nevne noen, forteller Emil Underberg.

– Fra Norge også?– Det vil jeg ikke svare på, men det er urter fra Skandinavia i Underberg, presiserer han nok en gang.

Grunnen til at det ikke ble laget noen Underberg under andre verdenskrig var mangel på råstoff. De hadde ikke tilgang på råstoff, men dette tas det bedre høyde for i dag. Når det gjelder de alle fleste urtene, har Underberg nå både en og to reserveprodusenter i andre land, hvis det nåværende produksjonslandet skulle oppleve en krise.

Selv om bitterstoffene er dominerende i Underberg, har drikken også tydelige innslag av blant annet lakris, fennikel, nellik og kardemomme.

700 parametere som kontrolleres

Dette er ofte tegnet gjestene i Tyskland gir til servitøren eller bartenderen. Da vet de hva gjesten ønsker.

Emil har nøye kontroll på urtene som kommer inn til Underberg-huset, og har 700 parametere som kontrolleres. – Vi skal alltid ha beste kvalitet, sier Emil, som tok over ledelsen av hele Underberg-selskapet da han var bare 23 år gammel.

I snart 50 år han mikset urtene for hånd i et eget bygg tilknyttet grunnleggerhuset i Rheinberg – et bygg uten vinduer med innsikt. Ingen andre enn de som kan oppskriften vet hva som foregår der inne.

Jürgen Scholz er Underberg-ansvarlig for det nordiske markedet, og forteller at satsingen på horecamarkedet i Norge nå intensiveres. (Foto: Morten Holt)
Jürgen Scholz er Underberg-ansvarlig for det nordiske markedet, og forteller at satsingen på horecamarkedet i Norge nå intensiveres. (Foto: Morten Holt)

– Vi er håndverkere, og gjør den grunnleggende jobben selv. Slik har det alltid vært – og slik blir det. Dette er veldig strengt! Produksjonsmetoden er den samme, men urtene kan jo variere og slik sett kan smaken variere noe fra år til år. I begynnelsen hadde for eksempel drikken et alkoholinnhold på 49 %, som var et minimum for å få den kvaliteten vi ønsket. Men med nye produksjonsmetoder, lager vi i dag drikken med 44 %. Men vi kaller produksjonen «Semper Idem Process» (alltid det samme), fordi det alltid skal være samme kvalitet og at drikken skal gi samme effekt, sier 72-åringen, som forteller at datteren Hubertine nå gradvis overtar hoveddelen av miksingen. Hun har igjen fire barn, så den sjette Underberg-generasjonen er også sikret.

Sukkerfri

Etter at urtene er blandet, legges de i vann og alkohol – uten noen som helst andre tilsetninger (Underberg er sukkerfri), på store slovenske eikefat i kjelleren på Underberg-grunnleggerens hus. Deretter fraktes miksen til Berlin der den tappes på de særegne grå og grønne småflaskene på 20 ml.

Grunnen til at den endelige produksjonen og tapping på småflasker ble flyttet til Berlin, var at på 80-tallet vokste produksjonen kraftig, og det ble for stor trailertrafikk i smågatene i den vesle byen Rheinberg.

– Totalt tar hele prosessen ni måneder, forklarer herr Underberg.

Hver eneste arbeidsdag produseres det én million Underberg-flasker, og i gjennomsnitt drikkes en Underberg hvert tredje sekund.

Illustrasjonsfoto: Morten Holt

Underberg satser på horecamarkedet i Norge

I Norge er vi mest vant til konjakk, likør eller akevitt etter måltidet. Nå vil Underberg også være med i kampen.

– Norge og Skandinavia er et marked i vekst for oss, og spesielt på skidestinasjoner og i store byer er utviklingen god.. Det setter vi stor pris på. Vi har vært spesielt store på taxfree-markedet, men ønsker også å markere oss enda sterkere i Norden på horecamarkedet. Prosessen er i gang, sier Jürgen Scholz, som er Underberg-ansvarlig for det nordiske markedet.

Bedre synlighet i barer og restauranter

– I Tyskland er vi store, Underberg er vanlig som en liten drink etter måltidet. Nå skal det også satses mot restaurantmarkedet i Norge. Vi skal bli mye mer synlige i barer og restauranter, og tilbyr blant annet egne bardispensere, restaurantdispensere eller lærbelter, der Underberg-flaskene vises godt frem. Ulempen mede én flaske Underberg er at den ofte blir for lite synlig i en bar eller restaurant, derfor disse løsningene, forteller Scholz.

– Vi ønsker gjerne å markedsføre Underberg som en liten drikk etter hovedretten, før desserten. Da har den best effekt på fordøyelsen, sier Scholz, som også anbefaler den sammen med en øl, uten at det må være matfølge.

Horeca øker

Linda Klintestam i Interbev.
Linda Klintestam i Interbev.

Salget av Underberg på Vinmonopolet i Norge har økt med 126 prosent siden 2004.

– Vinmonopolet står i dag for det meste av salget på det norske markedet, og vi har økt med 14-15 prosent de siste årene. I 2013 forventes det en ny 15 prosents økning, forteller Linda Klintestam i Interbev, og forklarer nærmere.

– Vinmonopol-delen var cirka 96 prosent 2012, mens den i år er beregnet til rundt 94 prosent, i og med at Underberg vil øke på horeca. Horeca-økningen i år forventes å bli over 40 prosent, sier Klintestam.

30 + i Norge

Undersøkelser viser at det er menn som foretrekker Underberg (60 % mot 40 % kvinner), og globalt viser det seg at den er mest populær blant dem som er 35 år og eldre. I Norge er nå målgruppen 30 +.

For å tilfredsstille den kvinnelige forbrukeren, har Underberg også lansert Greenberg, en lignende drikk med noe mildere smak (med honning). Den er lansert i Danmark, men har foreløpig ikke kommet til Norge.

Les hele saken og se mange flere bilder fra Underberg i magasinutgaven av Horeca (nummer 8 2013)

Powered by Labrador CMS