SIAL 2014 50 årsjubileum

Verdens matvareindustri møtes på SIAL

Fra 19. til 23. oktober i år, blir Parc des Expositions de Paris arena for en av verdens viktigste matmesser, SIAL 2014. 6000 utstillere og 150 000 besøkende fra om lag 200 land deltar på messen, som i år kan markere 50-årsjubileum.

Publisert

2014 blir et helt spesielt år med rekorddeltakelse både av utstillere og besøkende fra rundt 200 land. Dessuten utvider SIAL med tre nye utstillingssektorer, nemlig utstyr, teknologi og tjenester.

Messen dekker dermed hele spekteret fra fabrikk til ferdig produkt, markedsføring og salg. Slik vil en samlet matvareindustri finne sitt naturlige møtepunkt i Paris.

50 år med SIAL

Siden SIAL ble lansert i 1964 har innovasjon stått sentralt i programmet. Messen er blitt et viktig observasjonspunkt for nyskapning i matsektoren.

Messen feirer altså 50-årsjubileum, og det blir ikke spart på noe. Underholdningsinnslag i messehallene veksler med presentasjon av verdens 50 ledende kjøkkensjefer og diverse fargerike arrangementer, meldes det i en pressemelding.

Litt om messen

«SIAL Innovation event»er et springbrett for utstillere som vil vise verden nye produkter. Samtidig tilbyr messen en kvalitetsvurdering av de mest lovende mattrendene. For bransjen er det avgjørende å hele tiden kunne tilpasse seg kontinentale, nasjonale og regionale forventninger.

Glede som ledetråd

Men innenfor rammen av nyskapning er det også trekk som alltid går igjen. «Glede» er et nøkkelbegrep. I 2013 avslørte en markedsanalyse at 55 prosent av bransjen utvikler sine produkter med sikte på kundenes matglede. Messens vurdering av innovasjon vil også omfatte regionalisering av nye trender.

Hva driver innovasjonen videre

Hva er det som særlig driver innovasjonen i verdens ledende regioner?

• USA og Canada: «Sansenes variasjon» var det viktigste trekket i innovasjonen i 2013, fulgt av funksjonalitet og sikkerhet.

• Latin-Amerika: Rangeringen av trender i Sør-Amerika er stort sett de samme som i Nord-Amerika, med sterk vekt på sanselig variasjon (nye smaker, aroma osv). Dessuten står slankemat sterkere her enn ellers i verden.

• Asia:Variasjon i smak er den sterkeste drivkraften for innovasjon i Asia og dominerer omtrent halvparten av alle nye produkter.

• Europa:«Prêt à manger» (klar til å spise) som appellerer til glede. Her er det registrert mange trender som er motivert av europeernes nomadiske livsstil, samtidig som klassiske «matmodeller» blir videreutviklet.

• Midt-Østen/ Maghreb: Innovasjon i retning av mer vestlige trender. Tilbudene rettes inn mot glede, helse og tilgjengelighet.

Noen høydepunkter i 2014

La Cuisine by SIAL

Under denne tittelen får catering en sentral plassering på SIAL, et naturlig veikryss for bransjens profesjonelle utøvere. Her blir det underholdning, kokkeoppvisning, fotoutstilling osv., alt ledet av tre-stjerners mesterkokk Christian LeSquer. Som en del av 50 årsmarkeringen, blir 50 av verdens ledende kjøkkensjefer invitert til utstillingen 20. oktober for å delta i arrangementene.

World Tour by SIAL

Dette er et vindu inn til verdens konsumtrender. Målet med denne delen av messen er å dekode trender i konsumsektoren – nye distribusjonskonsepter, utvikling av markeder osv.

Le Marché by SIAL

SIAL retter spesielt fokus på frukt og grønnsaker I 2014. Det er flere grunner til dette. For det første har bransjen gjort store fremskritt når det gjelder å tilpasse produktene til nye forbrukerforventninger. For det andre har forhandlerne gått stadig lenger i retning av å utvikle sine tilbud og tjenester.

20 sektorer

For å hjelpe de besøkende til å få maksimalt ut av sine besøk, blir messen organisert i 20 sektorer, hvorav de viktigste er:

• Bioprodukter
• Sjømat
• Vin og brennevin
• Meieriprodukter
• Frysevarer

• Ingredienser, krydder

• Fjærkre og vilt

• Søtsaker, konditori og brød

• Drikkevarer

• Delikatesse

• Frukt og grønnsaker

• Helseprodukter og kosttilskudd

• Catering

• Hermetikk

• Spekemat

• Utstyr og tjenester

• Kjøttvarer

Pressemelding

Powered by Labrador CMS