Fryd Geir Christiansen interiør7

Godt planlagt kaffebar

Ingenting var overlatt til tilfeldighetene da utradisjonelle Fryd Kafé ble åpnet i Kongsvinger tidligere i år. Eier og innehaver Geir Christiansen ville ha oversikten over det aller meste som rørte seg rundt det aktuelle kafé-lokalet før han og samboer Mette Anderssen endelig slo til – og skrev under leiekontrakten. Og resultatene har ikke latt vente på seg.

Publisert

Geir Christiansen (bildet) og samboer Mette Anderssen har skapt en kaffebar med hjemmekoselig preg i Kongsvinger. (Foto: Morten Holt)

Alle mulige kunder ble nøye kartlagt. Før kontrakten ble underskrevet i fjor, sto han hver eneste dag i en hel uke og telte antall forbipasserende og potensielle kunder. Han registrerte at det var mange mennesker i bevegelse forbi lokalene, og at den store trafikken foregikk i morgentimene mellom 7.30 og 9 og mellom 14 og 16 på ettermiddagen. På lørdager er trafikken eksplosiv fra 12-tiden og utover i småbyen sør i Hedmark.

Mange på arbeid i nærheten

Samtidig ble alle arbeidsplasser og mulige kaffekunder i omegn kartlagt. Mange av de store arbeidsplassene i byen, samt en stor videregående skole og det største kjøpesenteret i byen, ligger mindre enn 200 meter fra lokalet.

Dessuten fant han ut av Kongsvinger sentrum var arena for tur på søndager, men med svært få åpne steder. Folk trengte et sted å «stikke innom» på søndagsturen. Han registrerte også at uteplassen lå helt riktig i forhold til solretningen midt på dagen.

Foto: Kafé Fryd

All informasjon han innhentet, ga ny inspirasjon.

Til New York

For å bli enda mer kjent med bransjen ble det grundig «studietur» til New York, og også kortere turer til København, Göteborg og Stockholm, mest for å gå på kafé.

– Vi studerte infrastrukturen i kafeene i New York. Iakttok hvordan betjeningen arbeidet, hvem som gjorde hva, hvordan ekspederingen foregikk, registrerte hvilket varesortiment kafeene bød på – i det hele tatt ville vi finne ut hvordan kaffebarene fremsto, forklarer han.

– Det ble ingen tur til Oslo?

– Nei, vi har hele veien prøvd å se minst mulig til Oslo, som bare ligger en times kjøring unna. Vi ville skape vårt eget konsept. Noe nytt, sier Geir Christiansen.

– Vi fant mye inspirasjon kaffebarene i New York, der vi oppdaget at det var svært lite stål, glass og blanke flater, skyter deleier Mette Anderssen inn. – Og vi drakk også mye god – og dårlig kaffe, for å få erfaring. Nåkanvi forskjellen! sier de to.

Smak-messen i februar ble også en svært viktig møteplass. Her ble viktige kontakter knyttet før åpningen et par måneder senere.

Trivsel i sentrum

Geir Christiansen ekspederer Vivi Thuy Ho, som representerer en av de mange unge kundene hos Fryd Kafé.

På tur til Fryd Kafé forventet vi å finne «en urban» kaffebar, men fant i stedet en hjemmekoselig kafé med mørke trevegger, møbler av ymse slag, kjøpt på Finn.no – og selvfølgelig god kaffe i mange varianter. Men likevel litt «urban».

– Vi ville skape et sted vi selv likte, og det ser ut som om folk i alle aldre trives. Det er også helt nødvendig for et serveringssted på et lite sted. I en liten by som Kongsvinger (10 000 innbyggere i sentrum) er ikke grunnlaget godt nok for bare én målgruppe. Her er det mange skoleungdommer innom, og vi har eldre damer i 80-årene som sitter her og prater og koser seg på formiddagene, forteller Christiansen.

Veggbeisen har gitt kafeen en ekstra sjarm. (Foto: Morten Holt)

Inne finner du ikke to like sittegrupper. Hver av dem har sin egen historie. Her kan du sette deg ned ved symaskinbordet med opprinnelse fra Finnskogen, den gamle sittegruppen fra en rederfamilie i Bergen eller ved bakerbordet fra Tjøme! Mye av kjøkkenutstyret ble kjøpt fra hans gamle arbeidsgiver Glåmdalen, som akkurat var på flyttefot da Christiansen & co etablert kafeen.

Veggbeisen, som har gitt kafeen en ekstra sjarm, ble først testet på en vegg på parets hytte i Trysil. – Det viste seg at det var et slikt uttrykk vi var ute etter. Den rustikke fargen har skapt dynamikk i rommet, mener han.

Du finner ikke to like sittegrupper i kafeen. (Foto: Morten Holt)

– Det aller meste er gjort på dugnad, og totalt har vi bare investert 400 000 kroner på inventaret. Målet var å etablere dette billigst mulig – som gir bedre forutsetninger for god drift, forklarer Christiansen.

Søndag best i kroner

Han vet at oppstartsommeren har vært av det perfekte slaget – med godvær det meste av sommeren, som igjen har gitt godt besøk, men håper også at den hjemmekoselige atmosfæren skal dra folk inn i kafeen på mørkere høst- og vinterdager.

Målt i kroner sett mot antall åpningstimer, er det faktisk søndag som så langt har vært den beste dagen. Men lørdag er det også «kjør» i kafeen.

Et svært grundig forarbeid har gitt gode resultater for Fryd Kafé og daglig leder Geir Christiansen. (Foto: Morten Holt)

– Etter manges ønske om et sted å gå innom på søndag, valgte vi å ha åpent den dagen. Vi hører også at folk ønsker seg åpen kafé på fredagskvelder, og vi vurderer også det, sier Christiansen, som selv også har utviklet en app til kafeen. Bare i løpet av noen måneder lastet hundrevis av kunder ned appen, som gir han direkte tilgang til kundene når det skulle passe.

– Vi er aktive på sosiale medier, og har så langt ikke brukt en krone på markedsføring. Facebook ble brukt aktivt til å skape en forventning lenge før kaffebaren ble åpnet. Mobiltelefonen er blitt en svært viktig markedsføringskanal, mener Christiansen, som også forteller at et godt rykte på byen har bidratt svært positivt.

Her kan du følge Kafé Fryd på Facebook

Så langt har Fryd Kafé forsøkt seg med litt forskjellig salg – i tillegg til alle kaffevarianter, men Christiansen har konkludert med at salget skal spisses. Det er te og kaffe som gjelder. Samtidig skal håndverksbakeriet Mel & Kanel (Mette Bunes Aaeng) etableres like ved i løpet av høsten, og slikt blir det samarbeid av.

– Da får vi enda bedre tid til å konsentrere oss om kaffe. Det vi kan, sier han.

Jacu i Ålesund

"

Jacu har vært en meget god støttespiller i oppstartsfasen. (Foto: Morten Holt)

Kaffemaskinen leases av Primulator, og det lille kaffebrenneriet Jacu i Ålesund ble raskt en betydningsfull samarbeidspartner.

– Jacu har vært en utrolig viktig samarbeidspartner i oppstarten. De leverer alle råvarer til oss, har ytt en service og interesse jeg ikke tidligere har opplevd maken til, og er egentlig svært delaktig i det vi har klart å skape her. Det var godt da mange av de store aktørene egentlig ikke var så interessert i en liten kafé i en liten norsk by, sier Christiansen.

Les hele saken i magasinet Horeca, nummer 6 2014, der hovedtemaet er kaffe

Følg og lik magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

"
Powered by Labrador CMS