Scandic Oslo Airport Hotellrom2

Gode utsikter for hotellnæringen i Norge

Pilene har pekt oppover for både norske og utenlandske kommersielle gjestedøgn så langt i år, Scandic har kjøpt Rica og flere nye hoteller har gitt en betydelig kapasitetsvekst i enkelte regioner. Mye skjer i norsk hotellbransje og det gir utfordringer på godt og vondt.

Publisert

Illustrasjonsfoto

Tirsdag 7. oktober ble den årlige hotellmarkedsrapporten; Norsk Hotellnæring 2014, presentert.

– Vi gleder oss over å presentere en rapport som underbygger optimismen og den spennende utviklingen vi nå ser i norsk hotellbransje, sier daglig leder i Horwath HTL, Vivian Sivertsen.

Tror på økt samarbeid

Fra 2012 til 2014 har det vært en kapasitetsvekst på antall nye hotellrom på 5,3 %. Det tilsvarer cirka 4000 nye hotellrom.

– At det er vekst i antall hotellrom i Norge er positivt for både marked og kunder, men gir samtidig utfordringer. Konkurransen øker og prisene presses. Særlig forsterker dette de utfordringene vi har registrert de seneste årene ved distriktshotellene, sier daglig leder i Horwath HTL, Vivian Sivertsen. Hun tror økt samarbeid mellom hoteller og aktører som destinasjonsselskap vil gi fortrinn.

Optimistisk

Årets positive tall fra sommersesongen vitner også om at den svake utviklingen i antall gjestedøgn de siste årene muligens har snudd. Tall fra juli i år viser en vekst på 6,3 % sammenlignet med juli i fjor. Veksten er jevnt fordelt mellom utenlandske og norske gjester. Ferske tall fra Statistisk Sentralbyrå viser at det aldri har vært flere overnattinger ved norske hotell enn sommeren 2014.

– Jeg tror og håper vi vil se at pilene fortsetter å peke oppover for reiselivsnæringen også i tiden som kommer, sier reiselivsdirektør i Innovasjon Norge, Per-Arne Tuftin. Han vektlegger også viktigheten av å pakke produkter som tilbyr noe helt unikt - og slik tiltrekke seg et kjøpevillig publikum.

Norske hotell dyktige på digitaleplattformer

Og uansett om hotellgjestene er fornøyde eller ikke, så poster de meningene sine på Facebook, twitrer og legger igjen smilefjes og poeng på TripAdvisor.

– Norske hotell er veldig flinke på dette området. Majoriteten av flyplasshotellene (72,7 %), over halvparten av byhotellene (62 %) samt 42 % av distriktshotellene, bruker gjesteanmeldelser fra brukergenererte nettsteder i sine kvalitetsprogram. Vi tror kundenes tilbakemeldinger på digitale plattformer gir en nytteverdi for hotellene, men foreløpig ser vi ikke at det er viktig for prissettingen, mener Vivian Sivertsen i Horwath HTL.

Rapporten Norsk Hotellnæring 2014 gis ut av Horwath HTL i samarbeid med Innovasjon Norge.

Pressemelding

Powered by Labrador CMS