Sial Paris 2014

Søkelys på catering-trender på SIAL 2014

50 år etter at den ble arrangert første gang, er matvaremessen SIAL Paris blitt verdens største cateringmarked. I år er det registrert sterk dynamikk i markedet, drevet frem av en ny generasjon forbrukere på jakt etter nye gleder i et kosmopolitisk perspektiv.

Publisert

Dagens trender gir klare og tydelige signaler til kjøkkensjefer og restauratører verden over, og SIAL viser hele bredden i utviklingen.

Mat over alle grenser

Et hett tema i bransjen er begrepet hybrid-kjøkken, eller fusjon mellom nasjonale smakstradisjoner. New York og Sydney har utropt seg til hovedsteder for denne fasjonable og kreative trenden. Men internasjonalisering er ikke noe nytt i restaurantbransjen. Ingefær, kanel og krydder gjorde sitt inntog i vestlige kjøkken for flere århundre siden, og ledende kjøkkensjefer har aldri følt seg bundet av lokal gastronomi. De utvikler sin kreativitet ved å reise rundt i verden. SIAL er et sentralt sted for oppsummering og samling av erfaringer.

Tre hovedtrender

SIAL avslører tre hovedtrender i 2014:

• Eksotisme: Nye ideer blir dyrket frem for å tilfredsstille de mest krevende forbrukere: pizza-biter solgt i metervis, alle typer mat solgt fra vans, til og med gourmet-burgere. Eksotisme, også kalt Exo-street eller Snacking Globetrotter, har på denne måten gjort sitt inntog via vans og andre bevegelige salgspunkter. Impulsene kommer fra gatekjøkken over hele verden.

• Monoprodukt-restauranter er den andre trenden, der kjøkkenet har en enkelt spesialitet som kan tilbys i en rekke varianter. Disse restaurantene kopierer påfunn fra den andre siden av Atlanterhavet, for eksempel bakte poteter i Canada og humus-spesialiteter i Philadelphia. I Chicago er det til og med åpnet en egen Nutella-bar. For ikke å glemme Mozarella restaurantene som florerer over hele Europa.

• Vegetarianisme:Diskusjonene om sunn helse og næring har gått høyt de siste årene og har ført til økt interesse for helsekost. Som en tydelig følge av dette, ser vi en sterk økning i interessen for vegetariske retter. Stadig flere restauranter og kjeder satser på slike spesialiteter. Noen serverer til og med tofu som erstatning for kjøtt.

Bred deltagelse på catering-siden

Catering står altså sentralt på årets messe, og det blir presentert en rekke innovasjoner. Nesten elleve prosent av utstillerne representerer masse-catering, 36 prosent kommersiell catering, mens detaljister og grossister for restaurant- og catering-markedet utgjør 44 prosent.

50 ledende kjøkkensjefer fra hele verden er invitert til å dele sine erfaringer med utstillere og besøkende på årets jubileumsmesse.

Sial i tall

Det er ventet 150 000 besøkende

30 000 av dem, eller nesten 20 prosent, er profesjonelle restaurant- eller cateringoperatører

44 prosent kommer for å så nærmere på fjærfe-produkter

42 prosent vil gjøre seg mer kjent med delikatesse-produkter

6000 utstillere – 84 prosent av dem er internasjonale

Les mer på Sialparis.com

Pressemelding

"
Powered by Labrador CMS