Forsiden på den første utgaven av Horeca i 2024.
Forsiden på den første utgaven av Horeca i 2024.

Dette kan du lese om i årets første Horeca-magasin

Årets første magasin-utgave av Horeca er på vei til abonnentene. Her kan du se hva du kan lese om i denne utgaven.

Forsiden på den første utgaven av Horeca i 2024.
Forsiden på den første utgaven av Horeca i 2024.

 Vårt hovedtema i denne utgaven er tang og tare.

Firmaet Ting med Tang har spesialisert seg på opplæring i bruk av tang og tare. En rekke kokker – og bartendere har vært med på kurs, noe som igjen har ført til at både barer og restauranter nå tar i bruk tang og tare på både restaurant- og barmenyen.

Vi har besøkt restaurant St. Peter’s, som holder til i Øyenkilen utenfor Fredrikstad, og Svanen Cocktailbar i Oslo, som begge har tatt i bruk havets ressurser på menyen.

Les om både St.Peter’s og Svanen i Horeca nummer 1 2024

Snart klart for Bocuse d’Or Europe i Norge

19. og 20. mars arrangeres Bocuse d’Or Europe i Norge for andre gang. 

Sist gang var i Stavanger i 2008, da Geir Skeie fra Stord gikk seirende ut. Han vant den påfølgende globale finalen i Lyon året etter.

Nå er det trønderen Håvard Werkland som skal forsvare de norske fargene – på hjemmebane. I denne utgaven kan du lese alt om hva som skjer i Trondheim i løpet av Bocuse d’Or og Expo-messen, som arrangeres parallelt i Trondheim Spektrum.

Les mer i magasinutgaven av Horeca, nummer 2 2024

Kokke-OL 2024

Omtrent samtidig som denne utgaven gikk i trykken, konkurrerte de norske kokkelandslagene i kokke-OL i Stuttgart i Tyskland.

Vi fikk med oss resultatene, og det kan du lese mer om i denne utgaven, men hvis du vil ha enda mer innsikt, henviser vi til Horecanytt.no, der du kan lese enda mer.

Les mer i Horeca nummer 1 2024

Møbeltema

I denne utgaven har vi også satt søkelyset på dem som leverer møbler til hoteller og restauranter.

Selskapet Kaos har levert barnestoler i eik og bøk til kafeer og restauranter siden 2019. Nå utvikles også en stol i resirkulert plast.

– Etterspørselen er stadig økende, sier gründer og markedsdirektør hos Kaos, Gineline Kalleberg.

Møbelprodusenten Flokk, som har sitt «hjerte» hos Håg på Røros, satser enda sterkere mot hotell- og restaurantbransjen.

Med produksjon av bærekraftige og miljøsertifiserte designmøbler med lavt fotavtrykk håper Flokk at enda flere skal få øynene opp for produktene.

– Flokk er i førersetet når det gjelder bærekraftige materialvalg på en rekke møbler egnet for hotell- og restaurantbransjen. Allerede på 1990-tallet ansatte selskapet en egen miljøsjef, og Flokk har hele tiden søkt forbedringer for å minimere karbonfotavtrykket. I 1995 lanserte Håg sin første kontorstol i resirkulert plast, og har siden den gang supplert med både kantine- og restaurantmøbler i resirkulert materiale. Hotellkjedene bør se etter kortreiste og miljøvennlige produkter – for å sette et minst mulig fotavtrykk – og nå sine bærekraftsmål, mener leder for hotellinnredning hos Flokk Norge («hospitality interior manager, Norway»), Birthe Ørbeck-Lomheim.

Les mer i Horeca nummer 1 2024

Alternativt hvitt til skreimiddagen

Det at skreien dukker opp i fiskedisken, midt i den kaldeste og mest utrivelige årstiden, er rett og slett en gastronomisk gave i seg selv, men er det sånn at det bare er hvit burgunder som gjelder til en av årets viktigste fiskemiddager? Eller finnes det andre valg?

På årets første nyhetsslipp har Vinmonopolet satt søkelys på skrei med alternative viner.

Les mer om viner til skrei i Horecanummer 1 2024

Kvalitet og folkesnakk gir gode resultater

– Kundene på Romerike vil ha kvalitet, sier Suleyman Demirkapu. Med gode råvarer og positivt folkesnakk har han tatt Barish til topps.

«Ingen slår Barish». Det fastslo Romerikes Blad på forsiden allerede i 2017. Da var det snakk om at restauranten hadde Romerikes beste resultat. Siden har det fortsatt å gå bra med både tallene og kundeanmeldelsene for Jessheim-restauranten.

Les mer om Barish, som er vårt «typebedrift», i Horeca nummer 1 2024

Får fersk vodka hjem i kranen

Han er fjerde generasjon som driver gården Koskenkorva. Mens oldefaren var avholdsmann, får Jaakko Koskenkorva seks minutter gammel vodka til sin egen kran. I herregarderoben.

– Legenden er sann! sier vertshuseieren, museumsverten, bonden og appdesigneren. Han driver gården som har gitt navn til det kjente vodkamerket. Det er blitt sent på kveld, bakgården er full av gjester som har fått med seg både sauna og mørt, saftig og nyrøykt kjøtt – og Jaakko Koskenkorva snakker om sprit.

Les mer om Koskenkorva i Horeca nummer 1 2024

Eksperter på eierskifte og forbedringsarbeid

Hos Bright Performance finner du rådgivere som leverer lønnsomhetsutvikling og omstillingsprosesser, og som også har ekspertise på eierskifte og generasjonsskifter.

Med Jon Nordbø på laget, er de ytterligere spisset mot næringsmiddel- og horecakunder.

Nå ser selskapet, som ble etablert for over 35 år siden, mot horecamarkedet, der de ser et stort potensial.

Les mer om Bright Performance i Horeca nummer 1 2024

Andre større artikler

Du finner også en rekke andre større artikler i denne utgaven.

Du kan lese om årets utgave av Grüne Woche, om Hotel Ullensvang, om lokalmat i Møre og Romsdal, Årets matgledebedrift i regi Tine, Hotel Union Øye, Festningshotellene, restaurant Under, som ny åpnes med nytt konsept, Credo, som flyttes til Oslo, Østlandske Storhusholdning, Kreativ Catering, Solera/Gress Gruppen og Servicegrossistene, for å nevne noe.

Henrik Orre, sykkelkokken som er nyansatt i 4Service, er portrettert i Horeca nummer 1 2024.

Faste spalter

I tillegg til en rekke andre små og mellomstore artikler, er det som vanlig masse lesestoff i de faste spaltene Nytt om navn, Bransjenytt, Norden rundt, Verden rundt, Produkter, Horecajus fra Føyen og Horecakalenderen.

God lesning!

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS