Matfylket Innlandet er en ny aktør som deltar på Umami Arena.
Matfylket Innlandet er en ny aktør som deltar på Umami Arena.

Setter Matfylket Innlandet på kartet

Matfylket Innlandet er en ny aktør, som deltar på Umami Arena for første gang.

Stadig flere regioner samarbeider og slår seg sammen for å løfte sine spesialiteter innen lokalmat, landbruk og reiseliv. 

Målet er å vise frem og gi en skikkelig smakebit av det beste fra hele regionen.

Matfylket Innlandet

Daglig leder for Matfylket Innlandet SA, Henning Holmbakken.
Daglig leder for Matfylket Innlandet SA, Henning Holmbakken.

– Matfylket Innlandet er et initiativ og en ny satsning for å samle landbruket, reiselivet og matproduksjonen i Innlandet. Samarbeidet har som mål å bygge en sterk matregion. Reiseliv og landbruket har en gjensidig avhengighet av hverandre, og det har man kanskje ikke vært så flink til å sette søkelyset på tidligere. For oss handler det om å forene alle krefter som sammen kan løfte vår lokale mat her i Innlandet, sier pådriver og daglig leder for Matfylket Innlandet SA, Henning Holmbakken.

Fellesstand med andre regioner

– På Umami Arena i mars 2025 skal vi ha en felles stand med de tre andre fylkene Telemark, Buskerud og Vestfold, forteller Holmbakken.

– Vi ønsker våre regioner og matfylker hjertelig velkommen til Umami Arena. Sammen skal vi sette norsk mat og drikke på kartet og styrke fellesskapet i bransjen. Samarbeid og partnerskap er nøkkelen til å løfte hverandre og oppnå enda større resultater rundt våre lokale og nasjonale matskatter, sier direktør for Umami Arena, Torill Engelberg.

Utfordrer det offentlige

– Når vi deltar, ønsker vi å nå de store hovedgruppene som besøker Umami Arena; fra hoteller, restauranter, reiselivet, og det offentlige, sier Holmbakken, som poengterer at selv om lov om offentlig anskaffelse er strengt lovregulert, finnes det masse muligheter for å ta inn flere lokale leverandører.

– Innlandet er eksempelvis et av landets største områder for produksjon av poteter. Likevel vet vi at det serveres importerte poteter ved offentlige institusjoner i vår region. Slik burde ikke være, sier han.

– Når vi snakker om det å være bevisst, handler det like mye om å tenke på hvor mange arbeidsplasser de lokale bedriftene sørger for, om bosetting og ikke minst vilje, nettopp for at vi skal sikre at vi har en god matforsyning i Norge, sier Holmbakken.

Skal bygge stolthet

Tor Jørgen Kramprud Arnesen, også kjent som Kokken Tor og medlem av Flying Culinary Cirkus, er med som kjøkkensjef når Matfylket Innlandet skal promoteres på Umami Arena 2025.
Tor Jørgen Kramprud Arnesen, også kjent som Kokken Tor og medlem av Flying Culinary Cirkus, er med som kjøkkensjef når Matfylket Innlandet skal promoteres på Umami Arena 2025.

Målet er å bygge omdømme for Matfylket Innlandet som en stor og solid produsent av gode råvarer og matvarer.

– Vi skal ta med oss mange flinke produsenter fra Innlandet, og vi har fått med oss Tor Jørgen Kramprud Arnesen, også kjent som Kokken Tor og medlem av Flying Culinary Cirkus, som kjøkkensjef.

– Vi skal bygge stolthet og vise oss utad, og vi skal alltid samarbeidet med andre aktører, eksempelvis som NHO Reiseliv og mange andre offentlige og private aktører. Det er viktig for at vi sammen skal lykkes med denne satsningen, sier Holmbakken.

– Hva betyr det for lokalmatprodusentene i Innlandet å delta på Umami Arena?

– Det er veldig mange lokalmat-aktører i vår region som har vært i Berlin på Grüne Woche, noe som er en ganske kostbar og krevende øvelse. Nå skal vi løfte oss ytterligere og håpet vårt er at vi kan etablere oss skikkelig på det som er Norges største arena for mat og drikke. Vi satser derfor på at Umami Arena vil få stor betydning for oss fremover, sier han.

Lett tilgjengelig – om man søker

– Noe av vår utfordring, er at både de offentlige og de private innkjøperne sier at produktene er for vanskelig tilgjengelige. Vi vet at distribusjonen finnes, og det er fullt mulig å få maten på en bil – hvis man ønsker det. Men her handler det kanskje også om at produsentene våre må bli flinkere til å tenke marked, og så må innkjøperne både i privat og offentlig sektor bli flinkere til å ta sine valg, i hvert fall hvis ønsket er at man skal ha flere lokale leverandører.

Under Umami Arena skal vi kjøre flere regionale møter der vi får kokker og leverandører til å møtes, både i privat og offentlig sektor. Det handler om å bli kjent, og det må skje litt regionsvis fordi Innlandet er så stort.

Henning Holmbakken har besøkt messen tidligere, og gleder seg til å delta som utstiller:

– Vi ønsker å invitere alle fra Innlandet til vår stand for å utforske alt det vi har å by på. Vi ønsker samtidig å invitere alle andre regioner og bedrifter inn slik at de også kan bli kjent med oss, sier Henning Holmbakken, som legger til at årsmøtet til Mat & drikke fra Innlandet blir lagt til Umami Arena 2025.

Du finner mange flere nyheter om Umami Arena under fanen Nyheter - Umami Arena

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS