6-pack rosévin 2 l

Liten og miljøvennlig kartongvin er en sommerhit

I 2006 ble den første vinen i Tetra Prisma lansert på Vinmonopolet. Hver kartong rommer to glass vin, og kommer i en 6-packs forpakning på totalt to liter. Kombinasjonen smart forpakning og kvalitetsvin har vist seg å være et lykketreff - bare i 2007 ble det solgt hele 218 000 liter av denne forpakningen.

Publisert

Fra Kontraskjæret i Oslo, som viser EM-sendingene på storskjerm, meldes det om en salgsøkning på hele 500 prosent etter at salget av flaskevin måtte vike for de små, hendige og miljøvennlige kartongene.

Vinmonopolet har parallelt hatt en økning i salget på 40 prosent siden produktet første gang kom på markedet i 2006.

Mest solgte

Siden introduksjonen av den første minikartongvinen, rødvinen Farina Montepulciano d'Abruzzo, i 2006, har forpakningene Tetra Prisma rukket å bli svært populære.

De små kartongene har en optimal størrelse for en rekke anledninger, og finnes både som rød-, hvit- og rosévin; Montepulciano d'Abruzzo Farina (rødvin), Les Grés Chardonnay (hvitvin) og Rosé Chantal (rosévin).

De to sistnevnte finnes også i 3-liters bag-in-box, og Rosé Chantal var i 2006 og 2007 den mest solgte rosévinen på Vinmonopolet.

Høy kvalitet med Tetra Prisma

Vinopptrekker er overflødig, man slipper å måtte åpne en hel flaske for å ta seg et glass vin eller to, og de små kartongene får enkelt plass i kjøleskapet.

Tetra Prisma er lette å ta med på tur eller piknik i det grønne, og utmerket for mindre husstander, i båten eller på hytta. Vakuumet i boksen gjør at man kan garantere for vinens kvalitet over lengre tid, og forpakningen beskytter mot UV-lys, oksygen og bakterier.

Siden vinen ikke er tappet på plastpose inne i boksen, slik andre boksviner er, får den en mer skånsom behandling enn vinen gjør i en mer tradisjonell bag-in-box.

Vin er ferskvare, og fordelen med små forpakninger er at de konsumeres direkte og ikke blir stående åpnet over lang tid.

Miljøvennlig emballasje og færre ulykker

Forpakningen av kartong gjør avfallshåndteringen lettere - i dobbelt forstand - og er langt mer miljøvennlig enn flasker. I tillegg unngår man knuste flasker og alt det kan medføre av ulykker og tilgrising.

Fordelene merkes ikke minst på Kontraskjæret i Oslo, hvor mer enn 50 000 tilskuere har vært innom for å se EM-kamper på storskjerm de seneste ukene, gjerne sammen med en øl eller et glass vin fra utendørsserveringen på stedet.

Kartongdrikkende folk

- Nordmenn er et kartongdrikkende folkeslag, og dette er jo en videreføring i så måte. Produktet er glimrende til festivaler eller om man skal på stranda. Det er tryggere og enklere for oss med Tetra Prisma. Vi slipper både avfallshåndtering av enorme mengder tomgods og farene ved at flasker blir kastet blant publikum, sier Geir Oterhals, som er ansvarlig for presse og sponsorer på Kontraskjæret.

På det norske markedet er Brand Partners eneste leverandør av forpakningene i 6-pack à 33 cl.

Powered by Labrador CMS