Farris Design

Farris og Figgjo hedres på designjubileum

Den prestisjetunge Hedersprisen for god design fyller i disse dager 10 år. Nå skal tiårets ypperste norske design vises fram, deriblant den velkjente restaurantflasken til Farris samt Figgjos elegante produktserie for profesjonelle kjøkken.

Publisert

– Farris oppnådde en salgsvekst i utelivskanalen som følge av den nye flasken, som er blitt signaturflasken til Ringnes og utgangspunkt for all Farris-emballasje, forklarer Torstein S. Drogseth i Ringnes.

Ringnes mottok Hedersprisen for god design i 2001 for Farris-flasken.

– Prisen har vært med på å øke oppmerksomheten rundt flasken og merkevaren. Internt var prisen med på å styrke troen på innovasjon gjennom design, sier Drogseth.

Formet Figgjo

– Hedersprisen for god design har vært med på å forme Figgjo som virksomhet, og har vist betydningen av design både markedsføringsmessig og salgsmessig, forteller Constance Gaard Kristiansen, produktutviklingssjef i Figgjo.

Først i Norge

Figgjo var den første bedriften i Norge som mottok Hedersprisen for god design, for produktserien Figgjo Form 123 samt selskapets grafiske profil. – Prisen har vært med på å gjøre Figgjo Form 123 til ikoner som vi samt kokker, kunder og forhandlere er stolte av. Den har skapt tro på at vi har riktig fokus, er nyskapende og konkurransedyktige, sier Gaard Kristiansen.

Giske: – Design stadig viktigere

Nærings- og handelsminister Trond Giske mener det er viktig å løfte fram suksesshistoriene om norsk design, slik at andre kan bli inspirert. – Det å ha en pris hvor de aller beste blir trukket fram i lyset, er en god måte å formidle disse historiene på. Derfor er Hedersprisen for god design en viktig pris, sier han.

Giske påpeker at design blir et stadig viktigere verktøy i alle næringer, både i nyere og i mer tradisjonelle industrier. – Når du kjøper deg en mobiltelefon, så er det ikke en detaljert analyse av telefonens tekniske egenskaper som er avgjørende. Det er utseende, brukervennlighet og historien som fortelles med produktet som avgjør hva du velger, sier han.

Norske ikoner

– Hedersprisen for god design omfattet det aller ypperste av norsk design fra tiåret vi nettopp har lagt bak oss. Flere av hedersprisvinnerne har utviklet seg til å bli rene ikoner, og har dessuten ført til økt salg og bedre lønnsomhet for sine norske eiere, sier Jan R. Stavik, administrerende direktør i Norsk Designråd.

Han påpeker at det høye kostnadsnivået i Norge er en stor utfordring når norske bedrifter skal ta opp kampen med aktører fra lavkostland. – Design kan langt på vei kompensere for høye kostnader. En nylig gjennomført undersøkelse avdekker at bedrifter som satser på design er mer lønnsomme og innovative enn sine konkurrenter, og da er det vel ingen overraskelse at disse bedriftene også har dobbelt så høy eksportgrad, understreker Stavik.

Stilles ut

Torsdag 25. februar stilles vinnerne av Hedersprisen for god design fra 2000 til 2009 ut på DogA Norsk Design- og Arkitektursenter i Oslo. Dette skjer parallelt med at de fire nominerte til årets pris stilles ut i samme lokale. Utstillingen står til Designdagen 2010 den 17. mars, der årets hedersprisvinner skal offentliggjøres.

(Pressenytt)

"
Powered by Labrador CMS