Nespresso Boutique

Nespresso omsatte for 11,8 milliarder kroner i 2008

- Nespresso hadde en omsetning på nærmere 12 milliarder norske kroner i 2008. Forbrukernes kaffeentusiasme får mye av æren for Nespressos vekst. Nestlé Nespresso S.A. har hatt stor suksess med sin unike porsjonspakkede kaffe. I 2008 omsatte kaffeprodusenten for 11,8 milliarder kroner.  Det er mer enn en dobling av tallene fra 2006.

Publisert

Fjoråret var det åttende året på rad der veksten var på mer enn 30 prosent sammenlignet med året i forveien.

Med de gode 2008-tallene, befestet kaffeprodusenten sin posisjon som det raskest voksende selskapet i Nestlé-gruppen.

Samtidig kunne Nespresso juble over å ha nådd milepælen på to milliarder sveitsiske franc i omsetning to år før den opprinnelige planen.

Les også: Nespresso offisiell kaffe for Bocuse d`Or

Merkevare

- Vårt 2008-resultat er tilfredsstillende fordi tallene reflekterer vår tradisjon for innovasjon og vårt søkelys på kvalitet i alle ledd. Vårt mål er å bygge opp Nespresso sin merkevare som et globalt ikon for kaffe. Det skal vi gjøre ved å bygge på vår kaffeekspertise, vårt søkelys på innovasjon og vår businessmodell, som blant annet betyr eksklusiv og direkte kontakt med våre kunder, sier Richard Girardot, konsernsjef i Nestlé Nespresso

Tall de tre siste årene

Nøkkeltall: 2000 2007 2008

Omsetning i sveitsiske franc: 200 mill. 1,697 mrd. 2,262 mrd.

Vekst i prosent: Gjennomsnittlig vekst på mer enn 30 % de siste åtte årene.

Markedsandel for kaffemaskiner: 6 prosent 15,2 prosent 17,1 prosent

Boutiques: 1 117 157

Forbrukernes entusiasme driver veksten

"

En stor del av selskapets suksess de siste årene skyldes den stadig voksende tilhengerskaren til Nespresso. Hvert minutt av hver eneste dag drikker forbrukerne over hele verden mer enn 8 000 kopper av Nespresso sin eksklusive Grand Cru-kaffe.

Kombinasjonen av høykvalitetskaffe, et variert spekter av stilfulle og funksjonelle maskiner og personlig kundeservice, har vært utslagsgivende for at flere og flere får øynene opp for Nespresso, heter det i en melding fra selskapet.

Nespresso sine klubbmedlemmer utgjør en global gruppe av kaffekjennere. Medlemmene fungerer som merkets sterkeste ambassadører, og faktisk får hele 50 prosent av alle nye Nespresso-drikkere kjennskap til merket gjennom eksisterende klubbmedlemmer.

- Den entusiasmen som våre klubbmedlemmer fortsetter å vise for Nespresso og vår kaffe, er en av våre største styrker, sier Girardot.

Ser lovende ut

Nespressos boutique på Champs Elysses i Paris. (Foto: Morten Holt)

- Vi tror at både vår nåværende og framtidige suksess avhenger av hvor flinke vi er til å glede kaffekjennere verden over. Det er nettopp derfor vi i 2009 lanserer nye og innovative maskiner og kaffetyper, som for eksempel de nye CITIZ-maskinene og våre fem nye Grand Cru-kaffevarianter.

Utsiktene for Nespresso de fem neste årene, ser gode ut. En av årsakene er at potensialet for vekst innen porsjonskaffe-segmentet på verdensbasis, er stor.

I følge AC Nielsen utgjør dagens marked for porsjonskaffe fem prosent av det totale europeiske og nordamerikanske kaffemarkedet i volum og 10 prosent i verdi. Nespresso forventer at disse tallene vil øke til henholdsvis 12 og 25 prosent innen 2015.

Utsiktene for 2009

Som en del av ambisjonen om å bli et verdensomspennende ikon for kaffe, vil Nespresso introdusere flere nyheter i løpet av 2009. Dette betyr blant annet at Nespresso utvider det permanente sortimentet av Grand Cru-kaffetyper med nye og distinktive varianter, slik som den nylig lanserte Pure Origin-serien.

De tre Pure Origin espresso-blandingene kommer fra tre av verdens mest anerkjente kaffeland Colombia, Brasil og India. De omfavner hvert sitt lands aroma og særtrekk.

Boutique-nettverk

Fra en Nespresso-boutique. (Foto: Nespresso)

Nespresso vil fortsette å utvide og utvikle sitt internasjonale boutique-nettverk. Målet er å åpne 39 nye butikker verden over i løpet av 2009, blant annet på strategiske steder som Dubai, Singapore og Santo Domingo. Selskapets største boutique finner du i Paris, og i fjor ble det også åpnet en butikk i Oslo.

Les også: Nespresso åpner boutique på Karl Johan

Nespresso skal fortsette å investere for fremtidig vekst, ved å åpne Nespresso Production and Distribution Centre i Avenches i Sveits i juni 2009.

Anlegget vil ha en produksjonskapasitet på 4,8 milliarder kapsler årlig, og 340 mennesker vil være ansatt innen utgangen av 2009. Etter planen skal ytterligere 60 ansettes i løpet av 2010.

"

Relaterte artikler

    Powered by Labrador CMS