Nyt Norge

Nyt Norge over hele landet

Lørdag 31. oktober markeres merkeordningen Nyt Norge med brask og bram over hele landet. Bønder og musikkorps fra nord til sør gjør et felles løft for norsk mat.

Publisert

Noen legger opp til vaffelsteking og stormønstring av distriktets matprodusenter, mens det andre steder er det lokale musikkorpset som skal spre det glade budskapet om den nye merkeordningen for norsk mat – Nyt Norge.

– Jeg er imponert over entusiasmen og kreativiteten våre lokale ambassadører viser. Hvert distrikt får sin lokale variant av Nyt Norge-lanseringen. Dette blir utrolig morsomt, og en dag vi har sett fram til lenge, fastslår Marit Jerven, som leder arbeidet med Nyt Norge i KSL Matmerk.

Ønsker merking

Hun er ikke den eneste som gleder seg. En rekke undersøkelser viser at også forbrukerne ønsker den nye merkeordningen velkommen. Ifølge en fersk forbrukerundersøkelse som Metro Branding har gjennomført for KSL Matmerk er mange usikre på hvor matvarene faktisk kommer fra. Samtidig er det en stor og økende interesse for nasjonal opprinnelsesmerking.

– Seks av ti forbrukere er opptatt av hvilket land maten kommer fra, og trenden er økende. Like mange svarer at de ønsker en merkeordning som viser norsk råvareopprinnelse. Nyt Norge blir derfor et viktig redskap når forbrukerne skal gjøre sine valg i butikken, fastslår fagansvarlig Henning Karlsen i Metro Branding.

Flere produkter

Så langt er det drøyt 200 godkjente Nyt Norge-produkter i butikkhyllene. Spesifikke krav ligger til grunn før en matvare kan godkjennes.

– Antallet merkede produkter vil øke betydelig i tiden som kommer. Mange har søkt eller vil søke om godkjenning for sine produkter, forteller Jerven.

Matbransjen har lenge ønsket seg en felles merkeordning for norsk mat – både for å synliggjøre det norske mangfoldet, men ikke minst for å imøtekomme forbrukerens ønsker.

Vil ha merkeordning

For det er liten tvil om at butikkunder flest ønsker seg en merkeordning som gir ”norskhetsgaranti”: Når de 1621 personene i forbrukerundersøkelsen blir forklart hva Nyt Norge står for, svarer ni av ti at de vil foretrekke et NYT NORGE-produkt i forhold til et tilsvarende produkt som ikke er merket.

– Vi har med andre ord en merkeordning som både bransjen og forbrukerne ønsker seg, noe som naturligvis er et svært gunstig utgangspunkt med tanke på helgens nasjonale markering, konstaterer Jerven.

Pressemelding

Powered by Labrador CMS