J2 (1)

Ny Riesling med dobbel personlighet

En god vin har personlighet, heter det. I tilfellet med Rieslingen J2 står også to personligheter bak den: Julia og Johannes Landgraf. Det unge ekteparet satser biodynamisk. De høster nå lovord for måten de løfter fram hele sitt vindistrikt, Gau-Odernheim.

Publisert

Julia og Johannes Landgraf.

Vinen deres er 100 prosent Riesling. Den blir til i hjertet av Rheinhessen, i de bølgende åsene hvor gode hvitviner er blitt framstilt i århundrer. I vingården Becker Landgraf skjer det uten noen tilsetning eller kunstig prosess. Nå introduseres deres J2 Riesling Trocken 2011 for oss nordmenn.

Økologisk jordsmonn

Ekteparet Landgraf legger økologi og bærekraft til grunn for alt de gjør. De bruker verken kunstgjødsel eller ekstra vanning. Plantene tilføres humus. Dermed tilsettes ikke noe annet enn det som jordsmonnet selv har skapt.

Vingården er så liten at beslutningsveiene er tilsvarende korte: Det er Julia og Johannes som sammen bestemmer hva som er godt for dem og vinene deres.

Dobbel glede

– J2 står for kraften i vår doble glede ved dette arbeidet, sier de, og legger smilende til:

– Navnet handler også om samspillet som oppstår når vi begge er så inspirert av livet som vinbønder.

De forteller om metodene de bruker. De sørger for at vinrankene slår dypere røtter enn de ville ha gjort med vanning og kunstgjødsel. Slik finner plantene på egen hånd fram til de nødvendige næringsstoffene og vannet de trenger.

– Vi oppnår en fin balanse ved å kombinere humusen vi velger oss med tilstøtende, nøye valgte grøntområder hvor vi ikke dyrker noe. På denne måten overbelaster vi ikke plantene. Slik er vi enda sikrere på kvaliteten fra år til år, forteller de.

Håndplukking gir lovord

De modne druene håndplukkes i flere, nøye planlagte trinn. Bearbeidingen i vinkjelleren baserer seg på gammel kunnskap, kombinert med topp moderne produksjonsmetoder.

J2 Riesling Trocken 2011.

Resultatet er en frisk, fruktig hvitvin med fin fylde, perfekt også til norske juleretter. Hvitviner trenger en del syre, samt restsødme, for å balansere saltet i julematen. Derfor er nettopp denne rieslingen et godt alternativ til for eksempel lutefisken.

Lovordene har ikke latt vente på seg. Vinguiden Gault Millau har testet tidligere årganger, og har fastslått at det engasjerte ekteparet frambringer produkter som blir stadig bedre.

Kraftig Riesling

– Ytelsen peker mot det potensialet som den undervurderte distriktet Gau-Odernheim har, skrev anmelderen.

Andre anmeldere har merket seg at vingården leverer kraftig Riesling av aller høyeste kvalitet. De peker på at vinene er tydelig mineralske, med stor kompleksitet og fin, frisk syrlighet. ”Vinen er nesten eksotisk fruktig, men også livlig. Enorm lengde. Serveres med sjømat med mye smak, og ulike kjøttretter,” står det i en omtale.

Ingenting kommer av seg selv

Ekteparet Landgraf er glad for mottakelsen de får fra vinkjennere. Anmeldelsene er en spore til enda mer innsats på vingården, mener de. De understreker at slike viner ikke oppstår av seg selv, trass i de økologiske prinsippene de lever så strengt etter.

– God vin handler om vedvarende systematikk og god planlegging, i år etter år, konstaterer Julia og Johannes Landgraf.

– Vinen egner seg til julebordet. J2 Riesling Trocken 2011 er en allsidig vin som går godt til flere retter, så som lutefisk og ribbe, melder daglig leder i Podium Wines, Victoria A.Brandvold.

I Vinmonopolets bestillingsutvalg finnes to andre viner fra Becker Landgraf, Gau Odernheimer Riesling 2009 og Gau Odernheimer Spätburgunder 2010.

J2 Riesling Trocken 2011

Land/distrikt:Tyskland/Rheinhessen

Produsent: Becker Landgraf

Druer: Riesling (100 %)

Alkoholinnhold: 12,5 %

Serveringstemperatur: 10-12 grader

Pris: 117 kroner (Vinmonopolet fra 2. november)

Norsk importør: Podium Wines AS

Vinen kan lagres to til fire år.

Pressemelding

Vil du holde deg oppdatert i horecabransjen?

Bestill et abonnement på magasinet Horeca i dag

"

Åtte ganger i året byr vi på masse nyttig og interessant fagstoff for deg som arbeider på alle nivåer i horecabransjen. I sin 43. årgang er Horeca den beste kanalen til bransjen gjennom magasinets systematiske og grundige dekning av hovedmålgruppene:

• hoteller, kurs-/konferanse- og andre overnattingsbedrifter

• restauranter

• barer og puber

• utesteder

• kafeer

• contract catering

• kantiner

• institusjoner

Bestill abonnement på magasinet Horeca her

Hold deg også oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev, som blir sendt ut 1-2 ganger hver eneste uke.

Meld deg på gratis nyhetsbrev her

"
Powered by Labrador CMS