Marka Bitter (3)
Marka Bitter (3)

En smak av marka

Midt i asfaltjungelen på Bryn i Oslo har entusiastene i Oslo Håndverksdestilleri smakt seg frem til en ny norsk bitter, Marka, laget på blant annet løvetann, pors og kvann. Resultatet er en lys og rund drikk med smak av norsk sommer.

Publisert

Marka fra Oslo Håndverksdestilleri lanseres 1. juli.

Oslo Håndverksdestilleri (OHD) er det første ordentlige håndverksdestilleriet i Oslo siden 1927, og børster dermed støv av gamle tradisjoner.

Bitteren Marka er det første produktet OHD lanserer, og det ligger mye hardt arbeid, prøving og feiling bak den nye tradisjonsdrikken.

Vekster som er lett tilgjengelig i den norske naturen

– Da vi begynte på dette prosjektet var det meste av vår kunnskap ren teori. Vi startet med å lage ulike blandinger av vekster som er lett tilgjengelig i den norske naturen, og oppdaget raskt at den korte og intense sommeren i Norge gir en unik aroma og smak. Vi ønsket å samle smaken av norsk natur i en flaske, sier Martin Tønder Smith, gründer av Oslo Håndverksdestilleri, i en pressemelding.

Den nye norske drikken inneholder blant annet pors, ryllik, einebær, mjødurt, røsslyng, kamilleblomster, hylleblomst, nype, Gentiana, rabarbrarot, kalmusrot, rognebær, malurt, kvann, løvetannrot og johannesurt.

Ugress blir til gull

Den nye bitteren er laget på gamle håndverkstradisjoner og er basert på vekster som de fleste vil definere som ugress. Kombinasjonen av pors, kvann, einebær, løvetannrot, rabarbra, rognebær, kamille og hylleblomst viste seg å være uslåelig, og best av alt; gjengen i OHD har samlet alle smakene for deg.

– Det har blitt noen markaturer på oss i denne prosessen. Vi er stolte over å lansere et produkt utelukkende basert på lokale råvarer. Dette er noe helt annet enn den mørke, litt tunge drikken som nordmenn flest forbinder med bitter, sier Tønder Smith.

Norsk brennevinstradisjon

Med på laget har han fått med seg Dave Gardonio, tidligere sjefsbrygger for Ægir Bryggeri. Gardonio er utdannet biokjemiker, brygger og destillatør, og var også sentral i oppstarten av Crow bryggeripub i Oslo.

– I motsetning til oppvåkningen som har skjedd på øl i Norge de siste årene, ligger vi fortsatt etter når det gjelder å hente frem de unike og spennende elementene i norsk brennevinstradisjon. Marka er vårt bidrag til å holde denne tradisjonen i hevd, sier Tønder Smith.

Marka passer til grillet kjøtt, og gjerne sammen med et godt øl, men smaker også godt alene.

Den nye norske drikken lanseres på Vinmonopolet 1. juli.

Alkoholprosent: 35 %

Pris: 300 kroner (Vinmonopolet)

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

"
Powered by Labrador CMS