Petri_Rominteriør

- Design er gjesteopplevelsen

Hva er et designhotell? Design er formålet, overordnet gjesteopplevelsen. Eller sagt på en annen måte: Design er gjesteopplevelsen.

Publisert

Det var den amerikanske designeren Ian Shrager som laget definisjonen, som han utdypet med: "Hotellrommet som en scene for elskov."

"Danmarks beste hotell"

- Og da blir det jo straks mer konkret, mener adm. direktør Michael Telling ved First Hotel Skt. Petri i København, før jul kåret til "Danmarks beste hotell". En hyggelig påskjønnelse, selvfølgelig, uten at Telling vet om begrepet designhotell hadde noen betydning for juryens begrunnelse. Men trolig var det avgjørende da det amerikanske reisemagasinet Condé Nast valgte ut Skt. Petri til Topp 100-listen over verdens beste nye hoteller.

Da det moderne Skt. Petri ble kreert, var det ledetråden at gjesten skulle få en ny og annerledes opplevelse. - I det perspektivet var design avgjørende, også i den forstand at Shragers tese om hotellsengen som elskovsrede på en måte ble oppfylt. Arkitektene som jobbet med innredningen sørget for at sengen ble annerledes enn på hotellrom flest. Norske Jensen Møbler AS ble for øvrig valgt som leverandør.

Sengen mot veggen

- Men design fikk ikke være en selvstendig mal. Når 85 prosent av gjestene stiller krav om at sengen står mot veggen for at de skal få sove, så blir sengen stående mot veggen. For det er tross alt den viktigste parameteren for ethvert hotell: at gjesten sover godt.

Om det er designhotellet som brukes som profil i markedsføringen? I en viss grad, bekrefter Telling. - Vi har en særdeles gunstig lokalisering i forhold til de store bankene og finansinstitusjonene i København. Som vi naturligvis ønsker som våre gjester. Men målgruppen er ikke så stor at det satses ensidig på den.

Mikser finans og kreative

Hvordan markedsføringen av Skt. Petri foregår? - På tre år har jeg kanskje brukt 50 000 kroner på annonsering, og det er 50 000 kroner for mye! Annonsering gir ingen tellende resultater. Jeg har blinket ut kreative yrkesutøvere som hovedmålgruppe: skuespillere og andre kunstnere, designere og modeller. For dem er "designhotell" et meningsfullt begrep. Med disse kreative menneskene som fast stamme, får vi også finansfolkene. De vil gjerne mingle med kunstnerne og de andre kreative menneskene. Får jeg en henvendelse fra London City om en gruppe britiske finansfolk som ønsker å bo på Skt. Petri, tar jeg gjerne kontakt med et modellbyrå for å invitere noen spenstige modeller til et arrangement med finansfolkene i hotellet. Det kan fungere veldig bra, sier Telling.

"Pet Pampering Program"

I det hele tatt er markedsføring ensbetydende med å gå direkte på konkrete, betalingsdyktige målgrupper. - F.eks har vi hatt stor suksess med "Pet Pampering Program": Gjester med hunder som kjæledyr. Da tar vi oss av hundene like godt som eierne. De får "VIP Treatment" med navneskilt og hele pakka. Vi har veterinær i hotellet på døgnvakt.

Kostbart? - Selvfølgelig, men det vet også hundeeierne, som aksepterer merprisen.

- Men de fleste hotellene kvier seg jo normalt for å ta imot kjæledyr fordi mange gjester lider av astma og intoleranse?

- Vi legger opp til et renhold som nok koster noen hundrelapper ekstra pr. rom, men det tar vi igjen på prisen. Etter at arrangementet er over, er det ikke et hundehår på noe rom!

Lønnsomt hotell

Hva med lønnsomheten? - First gir aldri tall for noe enkelt hotell, men det som er kjent, er at Skt. Petri er et av kjedens to beste hoteller med hensyn til omsetning og i alle fall i samme klasse med hensyn til lønnsomhet. Det er et av de to hotellene med høyest beleggsprosent i København.

- I det hele tatt, Michael Telling leder et lønnsomt hotell?

- Det må jeg vel kunne svare bekreftende på.

Powered by Labrador CMS