Eksteriør Skaslien Gjestgiveri nett

Skaslien satser i tøft marked

Lønnsveksten var betydelig større enn omsetningsøkningen. Ledelsen på Skaslien Gjestgiveri måtte ta grep. Nå satser det prisbelønte spisestedet også på kurs- og konferansemarkedet.

Publisert

Elin (fra venstre) og Ottar Skaslien sammen med salgs- og markedssjef Nina B. Caspari på Skaslien Gjestgiveri. (Foto: Morten Holt)

– Vi måtte bare ta grep – ellers ville vi bli akterutseilt. Rommene våre hadde gått ut på dato, noe som førte til at vi mistet møter, kurs og selskaper av alle slag. Vi valgte å satse i et tøft og utfordrende marked. Vi har opplevd tøffe tider før, men vår stayerevne har bidratt til å holde liv i virksomheten, sier eier og kjøkkensjef Ottar Skaslien.

Les også: Skaslien blir konferansehotell

Om lag 20 millioner kroner er investert i en ny og moderne kurs- og konferanseavdeling og nye og oppdaterte rom på stedet, som har hatt samme familie som eier siden oppstarten tidlig 1950-tallet.

Økt romsalg

"

Skaslien Gjestgiveri. (Foto: Morten Holt)

– Fordelingen på omsetningen har vært veldig skakk. Vi har hatt 80 prosent på catering og varesalg, men bare rundt 20 prosent på romsalg. Nå er målet å nå 30-40 prosent på romsalg i løpet av ett par år, og med nye og oppgraderte rom og større satsing på kurs- og konferanse tror vi det er realistisk, selv om vi har bygd ut i en turbulent økonomisk tid, forklarer Skaslien videre.

Bedriften har over sikt budsjettert med en omsetningsøkning fra 16 til 21 millioner kroner.

– Vi har tro på at vi skal komme gjennom ”blodbadet” og holde oss flytende gjennom denne såkalte finanskrisen, og bør se gode tall i løpet av en treårsperiode. Mye tyder på at vi allerede i år sprenger 20-millionersgrensen.

Inn i nytt segment

– Hvordan skal dere nå målene?

Salgs- og markedssjef på Skaslien Gjestgiveri, Nina Bogerud Caspari. (Foto: Morten Holt)

– Vi regner jo i første rekke med at utbyggingen skal gi resultater; det vil i første rekke si flere folk inn på rommene. Nå kan vi ta imot vesentlig større grupper og selskaper, og tilbyr en helt annen romstandard. Målet er en økning på 50 prosent i kurs- og konferansesegmentet, og med vår nye avdeling har vi allerede merket pågangen, sier salgs- og markedssjef Nina B. Caspari.

Hun forteller videre at oppfølgingen av både kunder og potensielle kunder blir sentralt i satsingen fremover.

– Det skal være kvalitet i alle ledd. Fra første henvendelse til egen kursansvarlig fra vår side under oppholdet, bære seg om gruppen er stor eller liten. Prismessig har vi lagt oss i mellomsjiktet, sier hun.

Mat og atmosfære

– Maten på Skaslien er kjent langt utenfor distriktets grenser, og det skal vi selvfølgelig bruke videre i vår markedsføring. Vi ønsker å gi våre gjester den ekstra gode matopplevelsen– sammen med stedets helt spesielle og

I restauranten på Skaslien Gjestgiveri. (Foto: Morten Holt)

sjarmerende atmosfære. Ekstra god pausemat er en selvfølgelighet, sier Caspari, som ble ansatt som salgs- og markedssjef på gjestgiveriet i fjor, etter mange år i Rica-systemet.

Les også: Ny markedssjef på Skaslien

Foreløpig er fortsatt Skaslien Gjestgiveri, som det alltid har vært, kjedeløst.

– Det har både sine fordeler og ulemper, skyter Ottar Skaslien inn.

Prisbelønt kjøkken

Caspari har så rett når det gjelder maten på Skaslien. Den er kjent langt utenfor Hedmarks grenser.

Du kan lese mer om bedriften på deres egen hjemmeside.

"

Kjøkkensjef og eier Ottar Skaslien. (Foto: Morten Holt)

I 2002 ble stedet kåret til Beste spisested langs veien i hele Norge, og i 2008 var Skaslien også regionvinner for Hedmark/Oppland i Ganefart.

Les også: Skaslien regionvinner i Ganefart 2008 for Hedmark og Oppland.

– Vi legger stor vekt på serveringen på våre kurs og konferanser, og har allerede fått gode tilbekemeldinger. Vi ønsker å tilby noe ekstra. Her lages all mat fra bunnen av, med norske råvarer, sier hun.

– Vi serverer også varm lunsj på ”svenskemåten” – til den tiden som er satt opp, utdyper Ottar Skaslien.

I de aller fleste tilfeller godtar kurs- og konferansebestilleren det gjestgiveriet selv foreslår som meny. Det passer driverne godt. Målet er at lagerbeholdningen skal være minimal.

Les hele saken i Horeca nummer 7 2009

Du kan abonnere på Horeca her

"
Powered by Labrador CMS