Sellit Vangsnes tv Bjørkhaug

Bransjen går glipp av millioner

– Hoteller, restauranter og andre reiselivsbedrifter går glipp av millioner av kroner hvert eneste år. Nøkkelen til å få opp bunnlinjen ligger i å skape salgskultur i hele bedriften ved å skape selvtillit, motivasjon og resultatfokus, mener Terje Bjørkhaug og Øystein Vangsnes i salgstreningsselskapet Sellit AS.

Publisert

- Bransjen går glipp av millioner av kroner hvert eneste år, mener Øystein Vangsnes (til venstre) og Terje Bjørkhaug i salgstreningsselskapet Sellit

– Vi har den siste tiden fått muligheten til å trene opp ansatte på hoteller i både Norge, Sverige og Danmark ved å kurse og coache dem over tid. Ved å sette søkelyset på målinger, konkurranser og effektive salgsteknikker over flere måneder, har resultatene gått over forventning, også for oss, sier Terje Bjørkhaug, som skaper salgskultur i skandinaviske bedrifter sammen med Øystein Vangsnes i salgstreningsselskapet Sellit AS.

Meromsetning på rom

Sellit har i dag mange kunder som selger for flere hundre tusen per måned fordi de har hatt søkelys på å skape intern salgskultur.

Konsekvensen er at man ikke bare selger mer, men at man også tør å selge dyrere varer med bedre fortjeneste for bedriften.

Den største delen av meromsetningen for hotellbransjen ligger nok på oppsalg av romkategori.

– Hvor store merkostnader har hotellene ved å selge større og finere rom som allerede finnes? spør Bjørkhaug retorisk.

Utnytte potensialet

– I de tilfellene hvor vi har fått anledning til å gjennomføre mer enn en inspirerende dag, har vi også tatt oss tid til å utvikle direktør og avdelingslederne ved hotellene til å utnytte potensialet hos de ansatte. Å trene opp lederne ved bedriftene til å bevare salgskulturen etter at vi trekker oss ut, er selvsagt avgjørende for at resultatene vedvarer. Men da må vi få anledning til å gjøre det på vår måte. Da garanterer vi resultater, sier salgstrener Bjørkhaug.

Pressemelding

Relaterte artikler

    Powered by Labrador CMS