Åsa Söderberg Expedia
Åsa Söderberg Expedia

Expedia vil rekruttere nye norske hoteller

Verdens største nettbaserte reisebyrå, Expedia Inc., har startet en storoffensiv for å rekruttere flere norske hoteller til verdens største portal for reiselystne mennesker som er på jakt etter et overnattingssted i ferien eller på forretningsreisen.

Publisert

For å bidra til økt turisme til Norge og enda bedre hotelltilbud på Expedia.com, er selskapet nå på jakt etter norske hoteller som ønsker å bruke portalen som et utstillingsvindu ut mot hele verden.

Norge er et viktig og voksende marked for Expedia. Det ble i 2009 bestilt 50 prosent flere hotellrom bare i Oslo via portalen sammenlignet med 2008.

- Et selvskrevent valg

Tilsvarende tall for hele vårt langstrakte land er på 46 prosent. Nina Brandanger Baroudi, hotelldirektør på Best Western Hotell Bondeheimen Oslo, sier Expedia er et sterkt varemerke og en selvsagt

Best Western bruker Expedia.

samarbeidspartner når det gjelder synlighet.

– Det finnes en jungel av markedsføringskanaler for hotellbransjen der ute. Derfor er det viktig å være selektiv i form av å benytte den eller de kanalene som gir mest igjen i form av synlighet. Expedia er verdens største hotellportal, og et selvskrevent valg. En betydelig prosentandel

av våre overnattinger er booket via Expedia, sier hun.

Kostnads- og risikofri markedsføringskanal

- Expedia er nå på jakt etter hoteller i Oslo som ønsker å bruke portalen som et utstillingsvindu ut mot hele verden, sier Åsa Söderberg som er markedsansvarlig for Expedia i Norden. (Foto: Expedia)

Det hersker liten tvil om at verden går mot et stadig mer nettbasert samfunn. De ti siste årene har det skjedd store adferdsendringer når det gjelder nettbruk. Det har gått fra å være en ren underholdningskanal eller informasjonskilde til i dag å være et nødvendig verktøy for å gjennomføre daglige gjøremål. I følge EIAAs Mediascope-undersøkelse, er i dag hele 60 prosent av europeere på nettet ukentlig.

Åsa Söderberg, markedsansvarlig for Expedia i Norden, sier at stadig flere benytter Internett for å kjøpe varer eller tjenester.

– Bare fra 2008 til 2009 økte antall bestilte hotellrom i Norge via Expedia med 50 prosent. Et samarbeid med oss betyr i praksis markedsføring på mer enn 15 000 nettsider i hele verden. Det er en hel kostnadsfri kanal inntil det bestilles et rom via en av nettsidene. Med andre ord en unik mulighet til å nå nye segmenter i hele verden, noe som er svært vanskelig med egeninitiert markedsføring, sier hun.

Mer enn 58 millioner rom booket via Expedia

I 2008 ble mer enn 58 millioner hotellrom bestilt via Expedia. Samme år hadde nettsiden mer enn 69 millioner besøkende i måneden.

Hoteller som inngår et samarbeid med Expedia synliggjøres i tillegg på selskapets 15 000 tilknyttede reiserelaterte nettsider. Som partner med Expedia blir hotellene med andre ord en del av selskapets verdensomspennende markedsføring i form av blant annet TV-reklame, nettreklame, reklameboards og søkemotoroptimalisering.

– Vi ønsker ytterligere vekst, og er derfor nå på jakt etter norske hoteller som ønsker og nye kunder i hele verden. Dette er en soleklar vinn-vinn situasjon, avslutter Åsa Söderberg.

Les mer om Expedia her.

Pressemelding

"
Powered by Labrador CMS