Norway Seafood Restaurant Furset1

Norsk restaurantsuksess på Expo 2010 i Shanghai

Restauranten Norway Seafood Restaurant, som Fursetgruppen driver på verdensutstillingen i Shangai, har i løpet av knappe to måneder solgt over 10 tonn med norsk sjømat og har allerede omsatt for cirka seks millioner kroner.

Publisert

Bjørn Tore Furset (til høyre) under åpningen av Norway Seafood Restaurant i Shanghai. (Foto: Eksportutvalget for fisk, EFF)

– Vi var selvfølgelig veldig spente på satsingen, men må vel si at det har gått over alle forventninger, sier Bjørn Tore Furset, innehaver av Fursetgruppen.

Fursetgruppen Restaurant Group ble september 2009 tildelt prestisjeoppdraget med å representere Norge og norsk sjømat, ved å drive restauranten og forretningssenteret ved den norske paviljongen under verdensutstillingen i Shanghai 2010.

Bjørn Tore Furset. (Foto: Morten Holt)

Full restaurant hver dag

Restauranten har cirka 70 sitteplasser, og har i gjennomsnitt hatt 300 gjester per dag. Det vil si at restauranten har vært full fire ganger per dag, til tider med lange køer utenfor.

– Dette er kjempegøy, men det som er spesielt moro er at kinesere og andre som besøker den norske paviljongen er kjempefornøyde og liker den norske maten, basert på fersk sjømat fra Norge, sier Furset.

Fellesprosjekt

Norway Seafood Restaurant har cirka 35 ansatte, av de er det 10 norske personer fra egen organisasjon her hjemme. De øvrige ansatte er kinesiske.

Norsk sjømat på restauranten i Expo 2010 i Shanghai. (Foto: Eksportutvalget for fisk, EFF)

”Suksessen bak konseptet i restauranten er at vi har benyttet våre kjøkkensjefer og assisterende kjøkkensjefer fra hver av restaurantene våre her hjemme. De er og vil være utplassert en måned hver seg på restauranten i Shanghai for å sette sitt særpreg på menyen og råvarene. Dette gjør prosjektet til et fellesprosjekt for gruppen, der vi bidrar med alle våre restauranters spisskompetanse, der vi vil få en variasjon, da våre restauranter er veldig individuelle og har klare særpreg hver for seg”, heter det i en melding fra administrerende direktør Gjøran Sæther i Fursetgruppen.

– Vi er kjempefornøyd etter to måneder, og har lært fantastisk mye, og ikke minst har våre nøkkelansatte hatt er kjempefin utvikling og store opplevelser, heter det videre.

Stor mediedekning

– Vår hovedsamarbeidspartner Eksportutvalget for fisk (EFF) har gjennom sitt kjennskap til markedet samt kontaktnettverk i Kina bidratt til en stor interesse og en fantastisk medie dekning av restauranten og det norske kjøkken, opplyser Gjøran Sæther i Fursetgruppen.

I tillegg har restaurantens besøk, blitt stimulert av den offisielle åpningen av Norway Seafood Restaurant, der både H.K.H. Kronprins Haakon og Nærings- og handelsminister Trond Giske var til stede.

Profesjonelle samarbeidspartnere

Stor interesse for norsk sjømat på verdensutstillingen. (Foto: Eksportutvalget for fisk, EFF)

– Topp kvalitet og kontinuerlig tilgang på ferskt råstoff er nøkkel faktorer for at vi skal kunne levere et godt produkt hele perioden. Vi fant raskt ut at Lerøy ville være den leverandøren som kunne garantere oss fersk fisk tre-fire ganger per uke og som har bidratt til at vi har lyktes med kvaliteten.

– I tillegg er vi veldig stolte av å jobbe med Innovasjon Norge, og er imponert over hvor profesjonell organisasjonen bak Expo 2010 har fremstått.

Fursetgruppen

* Fursetgruppen består av Ekeberg Restauranten, Ekeberg Selskapsmat på gamle Sjømannsskolen, Restaurant Havsmak, Lofoten Fiskerestaurant, Dyna Fyr, Tjuvholmen Sjømagasin, operarestaurantene Argent, Sanguine og øvrig servering i Operaen.

* Fursetgruppen er en betydelig aktør i norsk serveringsnæring. Samlet omsetning ligger på cirka 200 millioner kroner per år.

* Bjørn Tore Furset er innehaver av alle restaurantene som til sammen har 250 ansatte.

Les mer på Fursetgruppen.no

EXPO Shanghai

* EXPO 2010 Shanghai er ventet å bli den største verdensutstillingen i nyere tid, med flere enn 70 millioner besøkende. Verdensutstillingen finner sted fra 1. mai til 31. oktober 2010.

* Tre millioner mennesker er ventet å legge turen innom den norske paviljongen, som skal benyttes til å bygge Norges omdømme i Kina. Kina har opplevd en imponerende økonomisk vekst de senere år og er vår viktigste handelspartner i Asia. Spesielt Shanghai er et viktig knutepunkt for norsk handel og investeringer.

* Norsk mat og norske råvarer er helt essensielle i omdømmebyggingen av Norge. Eksport av norsk sjømat til Kina, inkludert Hong Kong, passerte 145 000 tonn i 2009. Eksportverdien av dette var ifølge EFF 2,1 milliarder norske kroner.

"
Powered by Labrador CMS