KonsernsjefRasmussenCarlsberg1

Carlsberg skifter ham

Carlsberg er trolig ikke verdens beste øl lenger. I hvert fall ikke hva slagord angår. Tirsdage denne uka ble ølmerket relansert samtidig over hele verden, med nye flasker, ny grafikk, ny musikk og nytt slagord. I en årrekke har det kalt seg ”Probably the best beer in the world”. Men nå skal Carlsberg være belønning mer enn smak.

Publisert

Konsernsjef Jørgen Buhl Rasmussen satser like grønt som tidligere, men gjør Carlsberg litt mørkere i fargen og lysere i inntjeningen. (Foto: Georg Mathisen)

Når du står på toppen av Everest, setter deg ned på Månen for å se på jordoppgangen eller når du nettopp har formulert relativitetsteorien – da har du fortjent en øl. «That calls for a Carlsberg,» er det nye slagordet som inntar 140 markeder samtidig.

Global lansering

– Det er den største lanseringen vi noen gang har gjort i dette konsernet, og det er første gang vi lanserer det samme slagordet over hele verden, sier konsernsjef Jørgen Buhl Rasmussen.

Ser du forskjell? Slik ser Carlsbergs nye profilflasker ut.

Samtidig med slagord-lanseringen pusser Carlsberg opp både logoen og den visuelle identiteten. Kronen som symboliserer statusen som hoffleverandør, er forenklet og gjort tydeligere, og kombinert med humlebladet og tillegget «Copenhagen 1847». I tillegg suppleres den kjente grønnfargen av mørkere grønt og svart.

Alt fra flasker til profilutstyr i baren fornyes, og det hele ledsages av en omfattende, global kampanje.

Ønsker dobling

Målet med oppussingen er å doble overskuddet fra Carlsberg-merket innen 2015.. Men konsernsjefen nekter kategorisk å si hva dét egentlig betyr i kroner og øre.

– En dobling er veldig realistisk. Dette merket har så stort potensial. Men å gi ut spesifikke tall, hjelper oss egentlig ikke å drive virksomheten vår, sier Jørgen Buhl Rasmussen – som likevel gjerne snakker om "dobling".

Samtidig har Carlsberg tatt mål av seg til å bli det raskest voksende av de globale bryggerikonsernene.

– Vi skal ikke være bare "enda et øl". Vi skal være et merke som virkelig står for noe, sier konsernsjefen.

En del av merke-oppussingen omfatter innholdet i flaskene, også: Nytt bygg og ny gjær sørger, ifølge produsenten selv, for at ølet holder seg friskt lenger.

Bedre i baren

Konsernsjef Jørgen Buhl Rasmussen lanserer i dag Carlsbergs nye slagord over hele verden.

Det danske konsernet arbeider intenst med å få gjennomslag også i det norske markedet og andre land med reklameforbud.

– Noen markeder blir mørkere, og enkelte, som Norge, er helt svarte. Men vi ser ikke det som et problem; snarere som en verdifull utfordring, sier salgs- og markedsdirektør Khalil Younes.

– Vi arbeider med kolleger i de svarte markedene Norge, Sri Lanka og Usbekistan for å finne alternativer. Men en av de tingene vi er nødt til å gjøre, er å trappe opp satsingen på emballasjen, og bygge opp en enda bedre grafisk identitet i baren og restauranten.

Bruker litt "best"

Selv om "probably the best beer in the world" nå offisielt ikke er hovedslagordet til Carlsberg lenger, så forsvinner det ikke helt.

– Det er blitt en del av merkets DNA. De to slagordene arbeider godt sammen, og i de markedene vi mener at det er riktig, kommer vi fortsatt til å bruke det, sier Khalil Younes.

Relaterte artikler

    Powered by Labrador CMS