StokkøyaSjøsenterFotoJanMLillebø2
StokkøyaSjøsenterFotoJanMLillebø2

Den Norske Skattejakten 2012

Den Norske Skattejakten er et annerledes arrangement for alle. Her vi du møte norske opplevelser og steder du kanskje aldri har hørt om. Norsk mat og nisjeprodukter, innovativ arkitektur i norsk natur, design og kunst. Nyskapende og tidsriktig med ildsjeler fra hele landet. På Vulkan 1. mars kommer du nært på det nye, og pur norske.

Publisert

Stokkøya Sjøsenter. (Foto: Jan M. Lillebø)

To norske, kvinnelige gründere har tatt initiativ til å samle små, unike, norske ildsjeler i Vulkanhallen i Oslo den 1. mars. Arrangørene er Gullaug Pless og Marianne Bratt Ricketts.

De sier at det er som regel de store reiselivs- og kulturaktørene som kommer frem. Men det unike med Norge er alle de små og kreative gründerne. Derfor samles disse på Vulkan dagen før reiselivsmessen, og besøkende kan få se, smake og oppleve ting de ikke ante fantes.

Samler det særegne

– Vi har truffet så mange ildsjeler og helt unike gründere i hele landet, som vi nå samler i Vulkan til et personlig møte med publikum. Her blir det tilbud og kuriositeter du ikke ante fantes, sier initiativtakerne Gullaug Pless og Marianne B. Ricketts i Feelgood of Norway.

Arrangøren Feelgood of Norway er et magasinkonsept, som handler om det norske innen temaene; reiser, hotell, mat, opplevelser, design og kunst.

– Den Norske Skattejakten er liveversjonen av alt det vi har dekket i magasinet. Det er første gang noe slikt gjøres i Norge. Helt unike tilbud fra hele Norge kommer til Oslo. Her er aktører som vi husker fra programmet Smaken av Norge, fremadstormende kokker med norske spesialiteter, unike opplevelser, design, catwalk og underholdning, sier de to.

Ledes av Heine Totland

"

Heine Totland underholder. (Foto: Morten Holt)

Heine Totland leder det hele, og underholder sammen med pianist Gisle Børge Styve, mest kjent fra Beat for Beat, mens publikum kan oppleve det beste og mest spesielle Norge har å by på. Unge, dynamiske og modige gründere presenterer turisttilbud, arkitektur, design og «matkunst» du ikke trodde eksisterte.

– I våre øyne blir messer for lite spisset og altfor masete. Opplevelsesdimensjonen mangler ofte. Vi tror publikum ønsker å møte tilbydere i en helt annen kontekst, sier de to initiativtakerne.

Dagen før Reiseliv 2012

Det er ingen tilfeldighet at arrangementet avholdes dagen før åpningen av Reiseliv 2012 på Norges Varemesse.

– Vi ønsker å skape en unik arena, noe annet. Et mer intimt sanselig og unikt møtested. Vi favner mindre nisjeaktører og gründere med spissede konsepter. Gründere og mindre aktører forsvinner fort i en setting preget av de store med muskelkraft. På Den Norske Skattejakten skal disse små aktørene løftes opp og frem og skinne i møte med et kjøpesterkt publikum, som kommer fordi de har et sterkt ønske om å delta og bli kjent med ”Det nye og kreative Norge”, forklarer Pless og Bratt Ricketts.

Noen eksempler

Totalt dreier seg om over 25 unike, norske aktører innen design, mat & drikke, natur, arkitektur, kultur.

Under finner du noen eksempler på deltakere på Den Norske Skattejakten 2012:

Stokkøya Sjøsenter

Stokkøya Sjøsenter, i Hosnasand, Trøndelag. Moderne norsk arkitektur i natur!

Åmot Operagård

Åmot Operagård, der Kiri Te Kanawa bodde i 10 dager i Kiri-suiten, som kombinerer kultur, opera, mat, unik atmosfære. I bygden Bygstad innerst i Dalsfjorden i Sunnfjord i Sogn og Fjordane. De serverer utsøkt mat basert på lokale tradisjoner, og overnatting i våningshus anno 1890. Kombinert med operaoppsetninger av internasjonal klasse. En sjelden perle og unik opplevelse med to ildsjeler i spissen, Steinar Sørlie og arkitekt Yngve Brakstad.

Gloppen Hotell

Gloppen Hotell er et av Norges unike trehoteller. Hotellets kokk, Bodil Fjellesta, har utviklet Fjordameny med lokale bønder og spesialiteter. Hun er en enestående kokk som gjerne presenterer norske spesialiteter. Nordmenn tror vi må til Toscana for å få gode skinker og oster. Men vi har alt i Norge.

Mountain Fjord

Det er flere å ta av: Mountain Fjord – seks unike, små kuriøse hoteller. I Tørvis bre-, ski- og fjordhotell i Marifjøra, innerst i Sognefjorden, har Kjus sin eneste Concept Store. Dette er et aktivitetseldorado i noe av verdens vakreste natur.

Billetter til arrangementet kan kjøpes på Billettservice.no. Prisen er 295 kroner.

Pressemelding

Vil du holde deg oppdatert i horecabransjen?

"

Bestill et abonnement på magasinet Horeca i dag

Åtte ganger i året byr vi på masse nyttig og interessant fagstoff for deg som arbeider på alle nivåer i horecabransjen. I sin 43. årgang er Horeca den beste kanalen til bransjen gjennom magasinets systematiske og grundige dekning av hovedmålgruppene:

• hoteller, kurs-/konferanse- og andre overnattingsbedrifter

• restauranter

• barer og puber

• utesteder

• kafeer

• contract catering

• kantiner

• institusjoner

Bestill abonnement på magasinet Horeca her

Hold deg også oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev, som blir sendt ut 1-2 ganger hver eneste uke.

Meld deg på gratis nyhetsbrev her

"

Relaterte artikler

    Powered by Labrador CMS