RørosElinSolliogJonOlavPrøsch16.jpg

Innovativt på hotellrommet

Vippbare sengeunderstell skal gjøre arbeidsdagene enklere for renholdere på hoteller og overnattingssteder.  Personalansvarlig på Røros Hotell, Elin Solli, mener produktet er noe av det mest innovative som har skjedd på hotellrommene på flere tiår.

Publisert

Jon Olav Prøsch er oppfinner og gründer for Spinaxi. Han har tatt med personalansvarlig Elin Solli på Røros Hotell på råd under utviklingsprosessen. (Foto: Morten Holt)

I tre måneder er det testet på 10 av rommene på Røros Hotell. Firmaet Spinaxi AS står bak nyskapningen, og tilbakemeldingene fra både renholdere og ledelse på hotellet er positive.

Løsningen gjør den tyngste delen av renholderens arbeid til den enkleste.

Lavere sykefravær

Produktet er oppfunnet og patentsøkt av Jon Olav Prøsch fra Røros, som også er styreleder og største eier i selskapet Spinaxi AS.

– Foruten bedret trivsel på arbeidsplassen, vil produktet garantert føre til lavere sykefravær. Dette er et HMS-produkt som kan hjelpe renholdspersonalet i en stadig mer krevende jobbhverdag, der mange plages med muskel- og belastningsskader, sier Prøsch.

Bryr seg om sine ansatte

– Yrket har høy turnover, noe som har sammenheng med tungt og ensformig arbeid – også følt lav status. Dette er et produkt som viser at bedriften bryr seg om sine ansatte, mener Prøsch.

Personalansvarlig Elin Solli på Røros Hotell (tidligere også husøkonom) har kommet med innspill til Prøsch under utviklingen av produktet. Hun tror at dette er et produkt som kan forventes å skape en ny virkelighet for hoteller når det gjelder det vanskelige, men svært nødvendige renholdet under sengene.

Renholderne Linda Døhl (bak) og Lena Wahl på Røros Hotell er storfornøyd med nyskapningen. (Foto: Morten Holt)

Solli antyder at dette er noe av det mest innovative som har skjedd på hotellrommene på flere tiår.

En god følelse

– Dette forenkler romrenholdet og bidrar til en mer positiv arbeidsopplevelse. Når renholderne er ferdige, kan de gå ut døra med en god følelse; nå er det virkelig rent etter meg! Samtidig bruker de kortere tid per rom, noe som igjen vil føre til bedre effektivitet, sier Elin Solli. For en ansatt som gjør rent 15 til 20 rom per dag, kan det bety en besparelse i tid på rundt 10 minutter hver dag.

Det vippbare understellet er også formet slik at sengetøyet ligger godt på sengene selv om de er slått opp.

– Det er en viktig faktor. Som regel skiftes det støvete sengetøyet først – før støvtørkingen, slik at renholdet blir best mulig, forklarer Solli. Hun påpeker at dette også er positivt med tanke på hotellets miljøprofilering. Det er alltid rent – også under sengen.

Det vippbare understellet bidrar også til å skape arealeffektive rom. Nå unngår du at moppeskaftet havner i veggen og at moppen ikke kommer godt nok under sengene.

Holder ut lengre

Med det vippbare understellet kan Lena Wahl stå oppreist – og samtidig få gjort godt rent under hele sengen. (Foto: Morten Holt)

– Dette gjør arbeidshverdagen vår mye enklere, og jeg tror dette vil bidra til at folk holder ut mye lenger i jobben, sier en av renholderne på Røros Hotell, Lena Wahl.

– Dette er rett og slett helt supert. Nå unngår vi tunge løft og vanskelige bevegelser når vi vasker under sengene. Vi kan jo stå oppreist, noe som igjen vil føre til færre belastningsskader, sier en annen av renholderne på hotellet, Linda Døhl.

Enkel patent

Understellet, som måler 26 centimeter fra golv til madrass, kan monteres på de aller fleste rammemadrasser og ønskede sengebredder. Med et enkelt håndgrep på en diskret plassert hendel, løftes sengen lett opp ved hjelp av gassfjærer.

Aluminiumskomponentene produseres i Sverige, mens sluttmonteringen gjøres på hotellet eller overnattingsstedet av Spinaxi AS.

Gründer og oppfinner Jon Olav Prøsch begynte å utvikle ideen for seks år siden, og har et mål om å selge mellom 800 og 1000 enheter i løpet av 2012. Han ser også for seg at dette på sikt kan være et attraktivt produkt for privatmarkedet.

Les mer om produktet på Spinaxi.no

Les hele saken i Horeca nummer 1 2012

Vil du holde deg oppdatert i horecabransjen?

"

Bestill et abonnement på magasinet Horeca i dag

Åtte ganger i året byr vi på masse nyttig og interessant fagstoff for deg som arbeider på alle nivåer i horecabransjen. I sin 43. årgang er Horeca den beste kanalen til bransjen gjennom magasinets systematiske og grundige dekning av hovedmålgruppene:

• hoteller, kurs-/konferanse- og andre overnattingsbedrifter

• restauranter

• barer og puber

• utesteder

• kafeer

• contract catering

• kantiner

• institusjoner

Bestill abonnement på magasinet Horeca her

Hold deg også oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev, som blir sendt ut 1-2 ganger hver eneste uke.

Meld deg på gratis nyhetsbrev her

"
Powered by Labrador CMS