Produktsjef Jørn Idar Kvig, daglig leder Eirik Tomter og Lokalbrygg AS er i gang med sin emisjon. (Foto: Fredrik Alm)
Produktsjef Jørn Idar Kvig, daglig leder Eirik Tomter og Lokalbrygg AS er i gang med sin emisjon. (Foto: Fredrik Alm)

Lokalbrygg AS henter inn ny kapital for videre utvikling

Lokalbrygg AS er i gang med en emisjon som skal hente inn fra 1,5 millioner til maksimum 4,5 millioner kroner. Med dette ønsker selskapet å utvikle teknologi og produkter for å vokse videre – samt skape et selskap med et mangfold av ambassadører på eiersiden.

Publisert

Prisen per aksje er satt til 43,64 kroner. Minste tegning er på 23 aksjer og maksimal tegning er 10 312 aksjer. Før emisjonen eier Ferment AS 48,5 prosent og Haneborg Holding AS 48,5 prosent. Emisjonen skjer via Folkeinvest, og ble åpnet onsdag 17. november.

Ved bruk av verdsettelsesmetoden diskontert kontantstrøm frem til 2026 har styret i Lokalbrygg priset selskapet til 44,9 millioner kroner.

Ønsker flest mulig aksjonærer

– Ved fulltegning av emisjonen vil Lokalbrygg være fullfinansiert for videre drift etter dagens driftsbudsjett, og ikke ha behov for ytterligere kapital, sier daglig leder Eirik Tomter i Lokalbrygg AS.

Lokalbrygg AS får stadig flere bevillinger for salg av lokalt øl. Nå har nettbutikken passert 120 kommunale bevillinger for salg av lokalbrygget øl via internett i Norge.

– Vi ønsker å få inn flest mulig aksjonærer som er med å fremsnakker selskapet og fungerer som gode ambassadører for plattformen. Derfor gjør vi nå emisjonen gjennom Folkeinvest for å muliggjøre dette, sier Eirik Tomter.

Over 50 bryggerier på laget

– Det skjer mye positivt hos oss for tiden. Antall bevillinger øker stort – og vi har bevillinger som dekker rundt 80 prosent av landets befolkning over 18 år. Og stadig flere nordmenn kan nå kjøpe lokalt øl fra oss på www.lokalbrygg.no, sier Tomter.

Målet er å tilgjengeliggjøre salg av lokalt øl via nettet til flest mulig nordmenn over 18 år. Det vil si til rundt 4,2 millioner nordmenn. Lokalbrygg er for lengst blitt Norges store markedsplass for håndverksøl, med rundt 50 bryggerier på laget – og totalt rundt 250 ølsorter.

I 2020 omsatte lokalbrygg AS for 1,2 millioner kroner. Nettbutikken ble lansert i august i fjor. Salgsprognosen inneværende år lyder på 10,7 millioner kroner. I 2022 budsjetterer Lokalbrygg AS å selge for 48,9 millioner, og videre til 76,3 millioner i 2023.

Lokalbrygg AS har sin egen plattform for salg til privatkunder, restauranter samt til Vinmonopolet.

– Vi er Norges første nasjonale nettbutikk for håndverksøl. En stor andel av vår omsetning er via abonnement og lisenser. Det gjør også sitt til at vi kan være kostnadseffektive og ha en lav andel med faste kostnader, sier Eirik Tomter.

– Lokalbrygg AS har en forretningsmodell som er bygget for å ha en lavest mulig risiko samt et godt grunnlag for vekst. Alle våre produkter er på kommisjon. Vi har en plattformmodell som tåler positive og negative svingninger godt. I 2022 vil budsjettert andel faste kostnader være på 12 prosent, sier Tomter.

Tomter er sterk i troen på konseptet

– Vi ser at øl-abonnement allerede er et godt etablert konsept med flere hundre tusen kunder ute i Europa og i USA. Vi er posisjonert som markedsleder i Norge – et marked med et virkelig stort potensial, sier Tomter.

Tomter og Lokalbrygg AS ønsker å tilby norsk kultur og tradisjonsrik drikk til stadig flere nordmenn, både levert hjemme, på restaurant eller via Vinmonopolet.

– Dette er kortreist drikke – og det er bærekraftige produkter. Vi tenker norsk, lokalt og ikke minst kvalitet. For oss er det viktig å tilby et mangfold av produkter – som representerer store deler av vårt langstrakte land. Det mangler ikke på smaksvarianter, sier Tomter.

Styret i Lokalbrygg AS består av Marianne Frydenlund, som jobber som SVP Legal Affairs i tech-selskapet Nordic Semiconductor, seriegründer og CEO i Motimate Rolf Risnes, samt Kine-Elena Reigstad som er økonomisjef i Nordic Semiconductor.

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS