Gulløye4 nett2
Gulløye4 nett2

Gulløye hos Coop

I dag lanserte Coop Smak forskjellen Gulløyepoteter, fra verdens nordligste potetpakkeri. Det er første gang en vare, som utgis som en av kjedenes egne varemerker (EVM), får lov til å bruke betegnelsen Beskyttet Betegnelse. Produktet er utviklet i samarbeid mellom Coop Norge og Tromspotet AS, og er en konsekvens av Coops lokalmatsatsing.

Publisert

Gulløye fra Nord-Norge. (Eivor Eriksen, Fotofolk.Ltd.)

- For nordnorske potetprodusenter gir samarbeidet med Coop Norge og lanseringen av Smak forskjellen Gulløye fra Nord-Norge en unik mulighet i form av markedsadgang på landsbasis. Men det handler også om å få riktig pris for et produkt som er krevende å produsere, sa salgs-og markedssjef Britt Harland i Tromspotet AS under lanseringen onsdag 9. desember.

Tromspotet AS eies i hovedsak av bønder.

Les også: Gulløye-poteten i sentrum da beste potetrett ble kåret.

Slipper små leverandører til

- Dette viser at Coop Norge mener alvor når det inviteres til samarbeid med små leverandører og produsenter, og at det er mulig å få til et tillitsfullt samarbeid når begge parter legger til rette for det. Coops jakt på den norske Camberten fortsetter uavhengig av om denne poteten får en nasjonal og internasjonal anerkjennelse, sier administrerende direktør i Coop Norge, Svein Fanebust.

Statssekretær Ola Heggem fra landbruks- og matdepartementet fulgte opp:

- Dette viser at Coop følger opp det de har lovet med sin lokalmatsatsning. Her blir i tillegg primærnæringen godt ivaretatt, og det blir spennende å se hvordan produktet blir mottatt i markedet. Dette er en unik avtale, som gir økt verdiskapning til norske bønder og det norske landbruket.

Tidkrevende å jobbe med

Gulløye er en potetsort som krever mye av bonden:

- Den er tidkrevende å jobbe med. God kompetanse er en forutsetning for et godt sluttprodukt. Potetsorten er cirka 100 år gammel med unik smak og kvalitet, nettopp de egenskaper som merkevaren Smak forskjellen skal stå for, forteller Britt Harland.

"

Gulløye på tallerkenen. Gulløye fra Nord-Norge. (Foto: Eivor Eriksen)

Dette er første gang et såkalt EVM-produkt får Beskyttet Betegnelse. Satsingen på merkeordningen er nettopp en strategi for å sikre et bedre og større matmangfold på det norske markedet.

Et mangfold som er basert på sterke lokale tradisjoner og særegne kvaliteter, og som skal gi grobunn for lokal verdiskaping og optimisme. Norske matprodusenter har her en mulighet til å differensiere seg og markedsføre særpregede merkevarer.

Det er ikke bare de litt mindre Smak forskjellen-potetene som får plass i Coops butikker. Vanlig Gulløye er nå også inne i Coops sortiment over hele landet.

Smakforskjellen

Gulløye fra Nord-Norge passer godt til Smakforskjellen, som består av varer Coop har valgt ut og som produseres av småskalaprodusenter, som setter sin stolthet i kvalitet og godt håndverk som leverandører til Smak forskjellen.

På pakningen vil man kunne lese om historien bak produktet, og hvem som har laget den. Hvert enkelt produkt er nøye utvalgt på bakgrunn av definerte kriterier som råvarekvalitet, opprinnelse, bearbeidingsprosess og kvaliteten på sluttproduktet.

Pressemelding

Les også: Nå kommer potetene fra nord

"
Powered by Labrador CMS