Flasker-1880-1910

Verdens eldste ketchupflaske får ny innpakning

 Et av verdens mest kjente varemerker får i løpet av høsten både nytt utseende og en mer miljøvennlig innpakning.

Publisert

Heinz ble grunnlagt på slutten av 1800-tallet, og siden 1920-tallet har etiketten stort sett forblitt uforandret. I tillegg kommer alle plastflasker som

forlater Heinz' fabrikker, fra nå av til å bli fremstilt av gjenvinnbar PET-plast.

Naturlig innhold

Endringen av etiketten er et ledd i arbeidet med å understreke at Heinz-produktene kun inneholder naturlige ingredienser. Sylteagurken, som har hatt en fremtredende plass på flasken siden 1889, vil bli erstattet med en tomatplante for å tydelig vise at produktene dyrkes frem, snarere enn at de tilvirkes.

- Stadig flere forbrukere er nøye med å kjøpe produkter som ikke inneholder tilsetningsstoffer, fargestoffer, fortykningsmiddel osv. Ved å gjøre budskapet på etiketten tydeligere ønsker vi å gjøre det enklere å velge en naturlig ketchup fra butikkhyllene. Samtidig er vi selvsagt nøye med å verne om vår arv. Flasken kommer fremdeles til å være lett å kjenne igjen, sier brand manager for Heinz Thomas A. Johansen.

Bytter plasten

I tillegg til å bytte ut etiketten bytter Heinz også ut plasten som ketchupflaskene er laget av, med gjenvinnbar og mer gjennomsiktig PET-plast. Materialet veier dessuten mindre, og vil derfor føre til reduserte utslipp ved transport.

- Vi ønsker å redusere sin miljøpåvirkning og de nye flaskene er et viktig skritt i riktig retning. I tillegg til å være gjenvinnbare vil de nye PET-flaskene gi 12 prosents reduksjon i transportvekten, sier Johansen.

Heinz-etiketten har hatt sin karakteristiske form helt siden 1800-tallet, og glassflasken er fortsatt Heinz' ikonprodukt, men forbrukerne foretrekker imidlertid plastflasken.

Powered by Labrador CMS