Fairtrade web

1200 prosent økt salg av Fairtrade-cola

Da Deli de Luca 20. oktober deltok i kampanjen Fairtrade-pause, økte deres salg av Fairtrade-merkede produkter med 56 prosent. Ubuntu cola var det produktet som fikk størst salgsøkning i forhold til en vanlig tirsdag; hele 1200 prosent flere Oslo-borgere gikk til innkjøp av den rettferdige colaen.

Publisert

Også salget av den Fairtrade-merkede sjokoladen Divine fikk en økning denne dagen. Deli de Luca bidro både ut mot sine kunder i Oslo og på kontorene i NorgesGruppen med servering av smaksprøver og informasjon om Fairtrade-pausen.

Sukkeret er Fairtrade-merket

Det er sukkeret i Ubuntu cola som er Fairtrade-merket. Det er dyrket i Malawi, der over halvparten av befolkningen lever under fattigdomsgrensen og hvor det er svært liten tilgang til naturressurser.

Salget av Ubuntu bidrar til at sukkerbøndene får en bedre råvarebetaling og kan investere i utviklingsprosjekter, som elektrisitetsutbygging og investering i nødvendig produksjonsutstyr.

Vokser i Norge

– Fairtrade vokser fort i Norge og vi er veldig tilfreds med entusiasmen i den norske befolkningen. Det er forbrukerne som gjør Fairtrade til en suksess, og jeg tror at Fairtrade-pausen virkelig viste at når dagligvarebransjen velger å promotere Fairtrade, øker salget formidabelt.

Deli de Luca har tatt en ledende posisjon innen Fairtrade og det var gledelig å se hvilken effekt dette hadde på Ubuntu-salget, sier Miranda Walker i Ubuntu Trading Company.

Fairtrade-pause

20. oktober i år arrangerte Fairtrade Norge kampanjen Fairtrade-pause i samarbeid med Fairtrade-organisasjonene i Sverige, Danmark og Finland. En Fairtrade-pause er en pause hvor du kobler av mens du nyter et Fairtrade-merket produkt.

Både forbrukere, importører, leverandører, utsalgssteder og kommuner var med og arrangerte nærmere 400 store og små pauser rundt om i hele Norge. Resultatet ble at over 40.000 nordmenn registrerte på web eller sms at de nøt et Fairtrade-merket produkt denne dagen.

Pressemelding

Powered by Labrador CMS