Qmeieriene

1,75-literskrig mellom Tine og Q-Meieriene

Q-Meieriene fremskynder lanseringen av den nye kjempekartongen med melk til i dag, og slår dermed konkurrent og storebror Tine på målstreken. - Det er deilig å slå tilbake mot Tines kopiering, sier Bent Myrdahl i Q-meieriene. Q-Meieriene ble mektig irritert da lekkasjer førte til at storebror Tine kopierte Q-Meierienes idè om å lansere 1,75 liters melkekartonger. Nå har meieriet stått på for å komme først på markedet med de nye kartongene.

Publisert

Q-Meieriene fremskynder lanseringen av den nye kjempekartongen med melk til i dag.

– Vi kommer først. Dessuten kommer Tine med disse melkekartongene bare i Stavanger, mens vi kommer overalt hvor det finnes Q-produkter. Vi satser ikke halvveis på dette, derfor lanserer vi kartongen i hele markedet vårt og ikke bare i et prøveområde slik Tine har valgt.

Først med Norges største

Det er deilig å slå tilbake mot Tines kopiering, sier Bent Myrdahl i Q-meieriene.

Da Q-Meieriene tidligere i måneden offentliggjorde at de i vår lanserer Norges største melkekartong, gikk Tine ut og sa at de kom til å gjøre det samme. Begge lanseringsdatoene var satt til 2. mai, men i dag tok Q-meieriene Tine på sengen, og hadde den nye kartongen i melkedisken før konkurrenten.

- Det var vi som var først med både og idé og utvikling av den nye kartongen. Da er det bare rett og rimelig at vi er først til å kunne tilby den til kundene også, sier Q-Meierienes adm. dir, eller ”melkekriger”, som han selv kaller seg, Bent Myrdahl.

- Melket hele påsken

I dag er den nye melkekartongen på 1,75 liter i salg blant annet i Stavanger, og de kommende dagene blir den å finne i stadig flere butikker. For å kunne fremskynde lanseringen måtte Q-sjefen kaste seg rundt.

- Alle hos Q tok i et ekstra tak for å slå konkurrenten. Vi har bokstavelig talt melket på spreng hele påsken, sier Myrdahl med et lurt smil.

- Vi opererer i et nitrist marked, der det i utgangspunktet har vært altfor lite innovasjon. Med en konkurrent som har et markedsføringsbudsjett som er 36 ganger så stort som oss er vi helt avhengige av å være aktive overfor kundene, og være nyskapende slik at de får det de vil ha, sier Myrdahl.

Konkurrent som kopierer

Q-Meieriene var først ute med både skrukork og målevindu på kartongene sine. Nå er lillebror helt alene om å tilby Norges største melkekartong, i hvert fall for noen få dager.

- Konkurrenten vår kommer nok diltende etter slik de pleier, det har de jo allerede varslet, humrer Myrdahl.

Q-Meieriene valgte å utvikle den nye kjempekartongen med melk etter ønske fra kundene sine. De har de siste årene tatt store markedsandeler, ikke minst på grunn av kjempesuksessen Skyr, et produkt som også har blitt utviklet sammen med kundene.

Pressemelding/NTBinfo

"

Relaterte artikler

    Powered by Labrador CMS